Eмисия новини
от часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Ако има организиран популационен скрининг у нас, на преглед ще подлежат всички жени между 25 и 60 години

Извършени са едва 20% от предвидените прегледи по кампания за рак на маточната шийка

Лилия Асенова: Кампанийност без коефициент на полезно действие. Необходима е национална програма

| Репортаж
Снимка: Ани Петрова

С 2 милиона лева за информационна кампания и телевизионен клип, излъчван в продължение на 17 дни, здравното министерство успя да мотивира близо 17 хиляди жени да се прегледат за рак на маточната шийка в края на миналата година. Това са едва 20%, заложени в скрининговата кампания за ранно откриване на този вид рак, за която държавата отпусна 12 милиона лева. Кампанията се отличава с липсващ коефициент на полезно действие, смята Лилия Асенова от Националното сдружение за профилактика на рака на маточната шийка. 

В последните 3 месеца на 2024-та година лечебни заведения от всички 28 области у нас предлагаха безплатни прегледи на жени между 20 и 49 години, независимо от осигурителния им статус. Единствено здравноосигурените между 30 и 39 години бяха изключени от скрининга, тъй като имали право на профилактичен преглед с направление. Прегледите започнаха със закъснение там, където се забави сключването на договори със здравните заведения.

"Скринингът има за цел да открива изменените клетки в най-ранен стадий, когато изменените участъци могат да бъдат лекувани. След като веднъж се е развил рак на маточната шийка, лечението става много по-трудно и малко успешно. Във Великобритания скринингът е въведен още през 80-те години и спасява около 5000 жени всяка година от тежко заболяване", казва Лилия Асенова, преминала по пътя на това раково заболяване.

Според нея, България страда от липсата на организирани скринингови прегледи и има нужда от национална скринингова програма, а не от кампания, каквато е направило министерството.

"Не знам колко жени са били уведомени за това. В сайта на МЗ бяха изписани всички болници, които предлагат такива прегледи. След това, ако има нещо сериозно, кой е уведомил тази жена, че има проблем, кой я е насочил? Има кампанийност без коефициент на полезно действие."

В информация на здравното министерство се посочва, че за първи път е реализирана толкова мащабна информационна кампания, в хода на скрининговата кампания. Похарчени са 2 милиона лева за клипове, завъртени по радиостанции и телевизии, за билбордове и плакати, разположени по извънградските пътища, както и в големите градове и столичния градски транспорт. Най-силно впечатление още в края на миналата година ни направиха изплатените 1 милион лева на трите национални телевизии, за да излъчват клип в последните 3 седмици от провеждането на прегледите. Лилия Асенова нарича това пари на вятъра.

"Просто отчитане на едни средства, които е трябвало да се оползотворят, но не в полза на хората – наистина да се хванат в начален стадий жени, които ще развият рак на маточната шийка."

Ако има организиран популационен скрининг у нас, на преглед ще подлежат всички жени между 25 и 60 години. Първоначално това ще се прави веднъж годишно, до получаване на три последователни резултата за липса на рак. След това изследването се прави на три години. Жените трябва да получат покана за такова изследване, а програмата да действа постоянно, подчертава Лилия Асенова. По думите ѝ, когато се изготви и представи национална скринингова програма, всички ще знаят, на прегледи ще бъдат поканени и здравно неосигурените.

Идеята за национална скринингова програма за рака на маточната шийка датира отпреди 15 години. През 2009 година здравното министерство започва да изпълнява проект с европейско финансиране, под надслов "Спри и се прегледай!" От сдружението на Лилия Асенова се включват в тази национална кампания за скрининг на онкологични заболявания.

"Обиколихме 65 града с един автобус", спомня си тя. "В самия автобус имаше видеостена, имахме слайдове какво е рак на маточната шийка, как трябва редовно да се правят прегледи, раздавахме брошури. Имаше голям отзвук, но всичко заглъхна."

Като резултат от проведената в края на миналата година кампания, от министерството отчитат установени 770 жени с патологични изменения, на които са препоръчани допълнителни изследвания за уточняване на състоянието им. При близо 50 от тях има съмнение за рак и те са насочени за диагностика. 

Повече по темата чуйте в звуковия файл. 

По публикацията работи: Яна Боянова

БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна