Няма да се учи задължително религия в клас и свещеници няма да влизат в училище, за да преподават по новия предмет "Добродетели и религии". Това обяви образователният министър Красимир Вълчев на брифинг в Министерството на образованието и науката относно програмите за предмета. Концепцията вече е публикувана на сайта на образователното министерство.
"Този документ ще е основа за обсъждане и не окончателен. По предмета ще има три програми, от които ученици и родители да избират. По тях все още се работи.
Тази концепция има за цел да онагледи нашата визия като цяло за учебния предмет, който предлагаме да се включи в задължителния учебен план. Представяме само тази "Етика и добродетели", защото за другите две програми - "Религия и православно християнство" и "Религия и ислям", ще стъпим на съществуващите", разясни министър Вълчев.
Той отново потвърди, че задължително изучаване на религия няма да има. Предметът ще бъде задължително-избираем, като учениците ще се разделят по това коя програма ще учат.
"Има термин задължително избираем час - той е задължителен, но в рамките на този час има възможност за избор. Изборът ще бъде между програми. Целта на този час е да засилим възпитателната функция в българските училища и най-вече възпитанието в добро и добродетели", обясни министърът.
В учебните програми ще бъдат заложени универсални човешки ценности. Новият предмет няма да възпитава култура на разделение, а ще направи децата по-толерантни и търпими едни към други. Въвеждането му няма да доведе до допълнителна натовареност, а ще бъде в рамките на общия брой задължителни часове, увери Красимир Вълчев. Изучаването му ще подобри психичното здраве, ще намали стреса и като цяло ще повиши благополучието на децата, смята образователният министър.
Обучението по предмета "Добродетели и религии" ще се води от учители, придобили квалификации в университетите. Тепърва ще се водят разговори за това как преподавателите да получат разширена квалификация, която да обхваща и новия предмет.
Религиите ще се изучават в културологичен и исторически аспект, като МОН ще предложи програма, която ще съчетава елементи на познания на религията с философско и етично възпитание.
Началните учители ще преминат допълнителна квалификация, за да преподават на децата от 1. до 4. клас. В горните образователни етапи ще преподават учителите по религия, история и философия.
При разделението на децата по групи за изучаване на конкретна програма по предмета "Добродетели и религии", ще се ползва опита на МОН досега при други подобни избираеми предмети. Ако за дадена програма има само 2-3 деца обаче, най-вероятно няма да може да се създаде формирането на програма за дадения клас.
Министърът отхвърли твърдения на опоненти на идеята, че няма научни доказателства, че изучаването на религия прави децата по-добри.
МОН е направило проучване, което ще представи на по-късен етап, според което, както и научните изследвания показват, това обучение "допринася за подобряването на психичното здраве, образователните резултати, справянето със стреса, намалява употребата на наркотици и като цяло повишава благополучието на децата".
По думите му в българската образователна система има наблюдения и върху децата, които до момента са изучавали религията факултативно и в свободно избираем час - те са общо 12000 в цялата страна.
"Тези наблюдения показват, че децата са по-добри, имат по-малко пороци и по-малко зависимости, дори се повишават образователните им резултати", коментира Красимир Вълчев.
Общото сечение на трите програми от новия учебен предмет е едно - възпитанието в общочовешки ценности, обобщи министърът.
Този месец ще бъдат предложени промени в Закона за предучилищното и училищното образование. В тях ще бъдат засегнати 20 теми, но според министър Вълчев най-коментирана е само една от тях - за предмета "Добродетели и религии".