Пластмасови кофи, камбанки, екзотични барабани, акордеони и ксилофони могат да сплотяват, ободряват, развеселяват и успокояват учениците. Добрият пример идва от ОУ "Св. Климент Охридски" в Бяла Слатина.
"Дава ми вдъхновение".
"Бях малко по-избухлив, но сега не съм така".
"Изграждаме у децата ценни качества и добродетели. Едно от най-важните неща е, че се опитвам да ги изградя като приятели, като колектив, да не се карат, да не се сърдят".
В тази училищна история ключът е музиката и нейната хармония. Всяко дете е тон от гамата и всички те звучат в една мелодия. Звънкият глас на 42 камбанки украсява училищния химн. Звънчетата звънят по седем различни начина, според различията между тоновете в музикалния звукоред. Учениците са разпределени по трима за всеки тон, който изсвирват от камбанки в двете си ръце. Вдъхновител и диригент на камбанните вариации е учителят по музика в ОУ "Св. Климент Охридски" в Бяла Слатина Галина Христова.
"В момент на вдъхновение помислих, че бихме могли колективно да изпълним химна на нашето училище на детски камбанки. Изсвирен по този начин, с камбанки, мисля, че е повече от прекрасно. Те са тъкъв инструмент, който кънти и вибрира, създава положителна енергия в пространството.
Свиреното на ударен инструмент оказва изключително позитивно въздействие върху психиката на детето.
За съжаление, в страната ни има тенденция тези предмети да се подценяват, но така се разтоварва психиката от предходната умствена дейност".
Не на последно място слушането и свиренето на музика изгражда умения за работа в екип, посочи Галина Христова.
Училищният директор Таня Иванова разказа, че музикалните занимания са организирани като извънкласни дейности. Едната е Клуб по полиритмия, в който учениците се учат да свирят на камбанки, джембета и пластмасови кофи. Другият клуб е по Националната програма "Успех за теб" и в него са уроците по акордеон и ксилофон.
"Много е важно в училище да открием силните страни на всяко дете. Така му даваме увереност и самочувствие.
Важно е със средствата на изкуството да създаваме позитивна среда. По този начин ще се преборим с всички отрицателни моменти, които правят деня в едно училище напрегнат, като агресията".
"Музиката за мен е радост. Брат ми също е акордионист. Учи в Котел в Професионалното музикално училище. Искам да вървя по неговите стъпки".
Целият репортаж може да чуете в звуковия файл.