"Радвам се, че имах възможността да бъда в една зала със студенти и преподаватели, да поговорим за ролята на обществените медии за утвърждаване на образованието и как може да си съдействаме по-добре с университетите", каза в интервю за Радио Кърджали генералният директор на Българското национално радио Милен Митев.
Той посочи, че за него е било важно да чуе мнението на младите хора, "за да знаем какво да правим ние, за да повишим доверието им в нашата медия".
Генералният директор на БНР подчерта, че целта на журналистите и ръководството на медията е да предоставя трибуна на експерти, които да се аргументират по подходящ начин.
"Това, което се опитах да предам на младите хора в залата, е да знаят, че обществените медии не разчитат на печалба. Нашият водещ интерес е интересът на аудиторията ни – слушатели, читатели, вече и зрители, а не какво би ни донесло печалба. Ако разберат това, мисля че доверието към нас много бързо ще се повиши", посочи Митев.
Пред студенти от различни университети, участващи в VIII Международна лятна академия по лидерство, той изнесе факти от изследване, които отреждат на България последно място по индекс на медийна грамотност, сред всички страни-членки на Европейския съюз.
"Трябва да видим как може да променим тази статистика. Много българи са податливи на дезинформация. Това е дългосрочна цел, към която трябва всички ние да се стремим, но тук особено важна е ролята именно на образованието, защото всичко започва от там", каза Митев.
Според него в системата на българското образование не се говори достатъчно за медиите, поради което хората не знаят какъв е начинът на работа в тях. Само така ще се повиши доверието в медиите и хората ще могат да разпознават манипулацията, убеден е генералният директор на БНР.
"Ние, като БНР, имаме възможността да даваме различните гледни точки, да казваме фактите такива, каквито са, за да може нашата аудитория сама да формира своето мнение на базата на тези факти", заяви Милен Митев.
Той смята, че за да бъдат обхванати младите хора, ще трябва да се промени начина на мислене в медиите, защото младите, които са бъдещите хора на средна възраст, не са свикнали с традиционните методи на работа чрез ефирно излъчване, тях трябва да ги търсим в други платформи, а те изискват други формати.
"Сега стават все по-популярни социалните мрежи, в които се гледат кратки видеа от порядъка на няколко секунди", посочи Митев и цитира изследване, според което вниманието на потребителите се задържа средно 5-6 секунди.
"Това е трудна задача за нас. Ние като медия искаме да дадем повече информация. За нас това е голямо предизвикателство. Трябва да започнем да мислим по различен начин, за да сме интересни та младите хора, да ни търсят в различни платформи.
Целта ни е да станем незаменим партньор на хората, когато търсят истината. Мястото, към което трябва да се обърнат, за да научат отговора на своя въпрос, категоричен е Милен Митев.
Що се отнася до изкуствения интелект, Митев заяви, че от хората, работещи в медиите, зависи да го превърнат в инструмент за развитие.
"Той може да е полезен както за журналистите, така и за аудиторията ни. Но, трябва да си поставим ясни, точни граници. Това е най-лесният начин да загубим доверието на слушателите ни, ако те си мислят, че правим нещо, което се създава от автоматизирана система.
"Хората вярват на хора, а не на компютри", посочи Милен Митев.
Генералният директор на БНР беше лектор на VIII Международна лятна академия по лидерство, която се проведе в гр. Кавала, Гърция, от 9 до 13 юни, 2025 година. Неин организатор е Висшето училище по телекомуникации и пощи, а съорганизатори Дружество "България" в Гърция и Българското неделно училище "Св. Иван Рилски" в Кавала. Във форума участваха студенти и докторанти от водещи български университети, с интерес към лидерството и личностното развитие.
Милен Митев изнесе лекция на тема: "Медийна грамотност. Как обществените медии помагат на образованието и образованието помага на медиите".
Цялото интервю с Милен Митев може да чуете в звуковия файл.