Eмисия новини
от 18.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Какви са изводите за образователната система от резултатите от матурите?

| Репортаж
Снимка: БГНЕС
Чуй новината! Чуй новината:

Днес и утре седмокласниците могат да подават документи за участие в първо класиране за прием в гимназиите. Преди три седмици се проведе Националното външно оценяване на учениците, а в края на миналата седмица Министерството на образованието и науката публикува обобщен анализ на резултатите. Съгласно изнесените данни тази година се забелязва леко подобрение по български език и литература и рекорден брой ученици с максимален резултат по математика. 
В края на месец юни близо 56 000 ученици се явиха на матура по български език и литература, както и по математика.
"Определено ми се стори малко по-сложна от миналите години, но иначе по математика мина доста добре" - каза една от явилите се е Лилия Дамгалиева, ученичка от Националната природоматематическа гимназия в София.
Лилия споделя, че не е очаквала да им се падне тема, по която да напишат аргументиран текст, по произведение, което се изучава в 6-и клас.     
Въпрос №16 от матурата по литература предизвика объркване сред седмокласниците, защото учениците трябваше да изберат два верни документа от предложените в задачата, които съдържат информация, че в училище не се използват мобилни телефони. Въпросът предизвика спор, тъй като терминът "документ“ е възприет от някои учители и родители като неконкретен или подвеждащ. Според представители на министерството във въпроса няма нищо смущаващо и стимулира функционалната грамотност на учениците.
Лилия Дамгалиева иска да продължи обучението си в НПМГ. През годините има множество медали от състезания по математика, постигнала е максимален резултат на матурата по математика и малко над 10 точки я делят от максимален резултат по български. Това обаче не е гаранция, че ще бъде приета. Оценката от двата изпита е балообразуваща при кандидатстването, а резултатите са окончателни и не могат да се поправят. Това прави залогът много висок и повишава нивата на стрес сред учениците.
"Както всяко едно нещо в живота ни, така и този изпит със сигурност има елементи, които трябва да подобрим", коментира Петя Петрова, директор на Дирекция "Оценяване в предучилищното и училищното образование“ към Института за образованието. Това е основният орган, отговорен за организацията, провеждането и анализа на Националното външно оценяване (НВО) след 7-и клас.
Петя Петрова казва, че промените в Закона за училищното и предучилищно образование, които се предлагат от Министерството на образованието, в частта, свързана с оценяването на учениците, целят да направят оценяването по-комплексно и ориентирано към развитие на компетентности.
Люба Йорданова от "Заедно в час“ смята, че предложенията за реформа в системата за оценяване няма да променят нищо по същество, ако не се въведат промени в подготовката на учителите, за да прилагат новите принципи за оценка на учениците.

Изпълнителният директор на Института за изследване на образованието Асенка Христова е привърженик на промяната на модела на оценяване и намира за важно, че ще се оценяват ключови компетентности.

От звуковия файл можете да чуете целия репортаж на Виктория Тодорова.
По публикацията работи: Недит Георгиева
Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна