Следващата седмица ще бъде отворена конкурсната процедура за избор на частни железопътни оператори. Това обяви министърът на транспорта Гроздан Караджов след заседанието на правителството.
Първите частни пътнически влакове трябва да тръгнат от 13 декември 2026 г.
Договорите с бъдещите частни ЖП превозвачи ще са за 12 години, а държавата ще им даде новозакупения подвижен състав, финансиран по Плана за възстановяване и устойчивост. Вагоните и локомотивите обаче, ще останат държавна собственост.
ЖП мрежата в България е разделена на 3 лота - западен, северен и южен, каза министър Гроздан Караджов:
"До края на ноември очакваме да са подадени всички оферти. Сключването на договора, съгласно поетите ангажименти в Плана за възстановяване и устойчивост, трябва да стане до 13 декември тази година. Съгласно този договор, онзи, който не предоставя достатъчно качествени услуги, ще бъде глобяван с доста сериозни глоби.
Там, където има много по-високо изпълнение на качеството на услугата, ще можем да даваме и премии, с което всъщност ще стимулираме конкуренцията да даде тези ясно поставени цели за по-добро ниво на общественото обслужване на пътници.
Конкурсът за избор на ЖП превозвачи за пръв път ще постави националната компания БДЖ в условия на конкуренция с частни превозвачи. До момента са дадени 3 жп лиценза, но никой не е направил стъпки да стане реален оператор, въпреки че от 2019 г. законът предвижда тази възможност", припомни министър Караджов.