Преди 3 години Любляна беше домакин на международното събитие Velo-city. За събитието Вита Безяк казва, че е успяло да повиши общественото внимание върху градското колоездене и ползите от него. Защото през 2022 г. са промотирали успешно колоезденето в различни насоки.
Разговорите в конференцията не са останали само добри пожелания. Напротив, с времето са подобрили велосипедната инфраструктура. Увеличили са броя на велосипедните стойки. Направили са възможно въвеждането и разширяването на системата за споделени колела. Организирали са много събития с участие на гражданите.
“Конференцията “Velo-city” е създадена, за да бъде чуто мнението на хората. Важно е да знаем как виждат нещата велосипедистите. Важно е и за политиците. Тъй като по-добрите условия за колоездене в общия случай осигуряват по-здравословна градска среда. Постигат по-високи стойности на качеството на живота.
Използвахме провеждането на Velo-city, за да убедим обществото. Щом Любляна е избрана за домакин на толкова мащабно събитие, значи правим нещата по правилния начин. Разбира се, много още може да бъде постигнато. Но в последните 3 години резултатите са налице - по-удобна вело инфраструктура, повече колоездачи.
Наскоро проведохме обществено проучване на тема “Транспортните навици на жителите на Любляна”. Оказа се, че само делът на велосипедистите се разширява в транспортния микс. Конкретно виждаме ръст от 11% през 2013 г. до 14% през 2024 година.
Целта е хората, които използват велосипед за придвижване в града да станат 16 процента от всички. Като по този начин се изравнят с хората, използващи обществен транспорт. Ако го постигнем, това ще означава, че 2/3 от мобилността в града се осъществява по устойчив начин. В това число добавям ходенето пеша и други активни начини на придвижване.
А, ако се налага, 1/3 от хората ще използват личните си автомобили.
Друга част от Плана ни е да опитаме да повлияем на шофьорите да избират електрически автомобили или такива, излъчващи по-ниски емисии. Също така правим постъпки за по-достъпни системи, предлагащи коли под наем.
Основна тема в момента за Любляна е новият План за устойчиво градско придвижване - SUMP. Фокусът на Плана е върху представянето по привлекателен начин на ходенето пеша, карането на колело, използването на градски транспорт и изобщо активното придвижване в Любляна. В допълнение, чрез реализирането на този план се стараят да работят по инициативи за озеленяване на публични пространства в града.
Всичко това води до развитието на Любляна по определен начин. Добра илюстрация на това е концепцията 15 минути. Тя се изразява в стремежа градът така да бъде организиран, че всички услуги за гражданите да бъдат достъпни на пешеходно или велосипедно разстояние от 15 минути.
Голямото количество зеленина и паркова инфраструктура в Любляна помага много, особено в периода на летните горещини. Човек разполага с удобна среда, в която да се разходи. Същото може да се каже и за местата за почивка и възстановяване.
Чуйте повече в разговора на Боян Бочев в звуковия файл.