Eмисия новини
от 21.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Проф. Симеон Ананиев за процедурата за избор на жп превозвачи: Порциите са разпределени

| Интервю
Проф. Симеон Ананиев
Снимка: Таня Милушева
Чуй новината! Чуй новината:

България дава достъп до релсите си както за чужди, така и за частни жп оператори. Вчера Министерският съвет одобри процедура за избор на пътнически жп превозвачи, която заедно с покупката на нов подвижен състав, е част от реформите в националния план за възстановяване и устойчивост. 

Възлагането на договорите ще бъде на регионален принцип, като се обособяват 3 региона. Идеята е да има конкуренция при предлагането на железопътна услуга. 

"Крайно време беше и европейските изисквания трябва да влязат в България. Ако не се мине към либерализация, съобразно жп европейските, има вероятност да не получим средства от ПВУ. Нямахме избор".

Това коментира пред БНР проф. Симеон Ананиев, експерт по жп транспорт и председател на Асоциацията на вещите лица и експертите. 

"Влаковете са разделени на 3 лота. Единият е 75, другият - 10, а третият - 15. Могат да кандидатстват български и чужди (лицензирани в ЕС) жп превозвачи. Конкурсът беше обявен за кандидатстване. През това време в България се лицензираха 3 български жп превозвача - "ПИМК", "Юнион Ивкони" и още един - от Стара Загора", посочи той в интервю за предаването "Преди всички".
 
По думите му има много интересно условие в самата тръжна процедура - жп превозвачът да има опит. Това автоматично означава, че порциите са разпределени, категоричен е проф. Ананиев и прогнозира: "БДЖ ще вземе 75, "ПИМК" - 15, а "Юнион Ивкони" ще вземе 10% от влаковете". 

С тези 25%, които се отделят от БДЖ, бъркат в кошницата на профсъюзите и на фирмите, прикрепени към БДЖ и НКЖИ за обществени поръчки, изказа мнението си експертът. И добави:

"Т.нар. частни превозвачи след изтичане на колективния трудов договор не са задължени да са членове на профсъюзите и да имат колективни трудови договори. 1/4 от хората, като изтече КТД, няма да дават от 30 до 50 лв. на профсъюзите. Ако се махнат от там, ще спрат и постъпленията в профсъюзите, а и не могат да оказват такова влияние". 

По думите му са много линиите - поне 1/5, в които пътниците като приходи не покриват и 10-15% от разходите, а те стигат до 2000 - 2500 лв. на пътник. 

"Навремето железницата е била основна, но сега хората пътуват с автомобили", изтъкна проф. Ананиев.

Според него в София има 30 гари, които умишлено не се свързват с градския транспорт и влаковете извън града

Експертът изказа мнението си, че процедурата за избор на пътнически жп превозвачи ще доведе до по-добро качество. "Плюсът е, че ще се обвърже железницата с автобусния транспорт", изтъкна той. 

По думите му вече са договорени влакове и са отпуснати са средства от ЕС. "Ще купуваме само европейски. Фирмата вече има в Световрачане пункт, в който ще поддържа тези нови мотриси и ще ги предава на превозвачите, които държавата определи. Другите, които могат да се ползват от новите превозвачи, са подвижен състав, закупен след 2009 г. с европейски средства", съобщи Симеон Ананиев.

Според него чрез тях ще се осъществи връзка с европейската мрежа за мобилност, т.е. те ще се обвържат.

"Частните превозвачи, освен че ще дадат качество на услугата и ще отидат към комплексна услуга, ще станат проводници на общоевропейски възможности", категоричен бе жп експертът.

По думите му билетът няма да стане по-евтин, ще стане по-скъп. Но влаковете, които ще са на частните външни линии, във всички случаи ще бъдат по-чисти, ще бъдат по-добри и като комфорт, и като качество на обслужване, отбеляза още той. 

Според него ще се получи и конкуренция между заплатите и кадрите на трите превозвача.

Цялото интервю на Веселина Миланова и Мила Младенова с проф. Симеон Ананиев в предаването "Преди всички" чуйте в звуковия файл. 

По публикацията работи: Анастасия Крушева

БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна

Най-четени