Eмисия новини
от 18.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Богдан Милчев: В България е 2,5 по-голям рискът да загинеш по пътищата, отколкото средно в ЕС

Трябва да посочим институция, която да носи отговорност за състоянието на пътната инфраструктура

| Коментар
Снимка: Петя Калнакова
Чуй новината! Чуй новината:

По пътищата продължават да загиват много хора, заради страх. Страхуваме се да посочим отговорния, виновния. Транспортната система функционира в режим на корупция.

Това коментира пред БНР-Радио София Богдан Милчев от Института за пътна безопасност (ИПБ):

"Ние от Института направихме анализ за 10-годишен период (2013-2023). За това време автомобилите са се подобрили, но не чак толкова. Пътища са построени, но не чак толкова много.

Статистически намаляваме жертвите, обаче на практика рискът да загинеш в България остава същия. За 10 години намаляването на населението е с 900 000 човека тоест демографският срив не може да бъде наваксан от намаляването на жертвите.

През 2013-а на 1 милион население в катастрофи загиват 82-ма души. 82-ма на 1 милион загиват и през 2023-та. Тоест, имаме статистическо плато. Това означава, че всички мерки, които държавата взима със законодателна репресия – увеличаване на  глобите и наказанията, не дават резултат. Този модел е изчерпан".

Милчев отбеляза, че заплатата на изпитващите водачите за шофьорска книжка, е между 1200 и 1500 лв. Това е фактор за компромиси и с морала, за корупция. Но това е резултат от държавна политика.

"Най-опасната маневра, от която се загива, е изпреварването. И тази маневра не се учи в курса на младите водачи – допълни Богдан Милчев. – Лидерът на най-голямата партия ни казва: Хора, оправяйте се сами. Вижте, аз се оправям сам. Той не разчита на институциите на неговата улица.

Ние от ИПБ организираме граждански контрол след 1 септември. Обличаме жълтите жилетки, ще ги обучим хората как да контролират движението, как да спират нарушителите".

По думите на експерта, от институциите, чиято дейност е свързана с пътната безопасност, не са заинтересовани жертвите на намаляват, защото така оправдават съществуването си. А кадрите, които ги управляват са едни и също от години.

Хората все повече осъзнават важността на дисциплината по пътя. Но рискът се управлява със знания и механизми.

"Има инструментариум, с който можем да повлияем и до две години да докараме България до средно европейските нива на сигурност. Такъв план е представен на Росен Желязков, лично от мен. 

Първо трябва да посочим институция, която да носи отговорност за състоянието на пътищата в България! Имаме 4-5 институции, които се занимават с пътна безопасност, но какво направиха досега, кой и как отговаря за инцидентите и жертвите?

В България е 2,5 по-голям рискът да загинеш по пътищата, отколкото средно в ЕС. На ход е българският премиер. Той е началникът на всички тези институции", убеден е Милчев.

Чуйте разговора на Константин Лавсов.

По публикацията работи: Георги Нейков
Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна

Най-четени