Европейската комисия глоби с 2,95 милиарда евро технологичния гигант Google за системно изкривяване на конкуренцията в сектора на рекламните технологии. Според разследването, компанията е използвала доминиращата си позиция, за да фаворизира своите услуги, включително рекламния сървър DFP и борсата AdX, за сметка на конкуренцията, рекламодателите и онлайн издателите.
Комисията е заключила, че от 2014 г. досега Google е нарушавал член 102 от Договора за функционирането на ЕС, като е злоупотребявал с господстващо положение. Технологичният гигант е предоставял на собствената си борса AdX информация за офертите на конкурентни борси, което ѝ е дало несправедливо предимство при провеждането на търгове. Освен това, основният рекламен инструмент Google Ads е бил конфигуриран така, че почти изключително да подава заявки именно към AdX.
Глобата е изчислена на базата на оборота на AdX в Европейското икономическо пространство, както и с оглед на тежестта и продължителността на нарушението. Отчетен е и фактът, че Google вече има история на подобни нарушения – с предишни глоби, наложени за злоупотреба с господстващо положение при търсене и мобилна операционна система.
Европейската комисия изисква от Google да прекрати практиките на "самообслужване", както и да предложи конкретни мерки за справяне с вградените конфликти на интереси в AdX веригата.
Google разполага с 60 дни, за да уведоми Комисията за плановете си да коригира действията си в допълнение към санкциите.
Решението на ЕС идва на фона на подобно разследване в САЩ, където на 22 септември се очаква да започне съдебно дело, което също разглежда антиконкурентни практики на Google в рекламната сфера.
Мярката може да предизвика враждебна реакция от президента на САЩ Доналд Тръмп.