Българското образование има нужда от истинска реформа, а не от промени на парче, посочват в свое становище от Асоциация "Родители".
В предлаганите промени има редица притеснителни моменти – въвеждането на задължителен предмет "Добродетели и религии", ранното профилиране чрез прием в математически и природоматематически гимназии още след 4. клас, оценките за поведение, забраната за използване на телефони в училище и т.н., посочват от организацията.
"Цялостната промяна изисква образованието да подготвя младите хора за тяхното бъдеще, за живота, в който те ще живеят. Трябва да им дадем важните умения, за да бъдат успешни и справящи се с предизвикателствата - и в професионален, и в личен, и в обществен план – коментира пред БНР-Радио София Зорница Трифонова от "Родители". – Като цяло образованието ни е много остаряло и има нужда то да бъде осъвременено.
Децата днес учат по много по-различен начин от предишните поколения. Разполагат с изключително много информация и имат нужда да знаят как да я използват, да развиват нови ключови умения като критично мислене, функционална грамотност, справяне в практически задачи, да развиват социални и емоционални компетенции."
В становище на организацията се казва още, че образованието трябва да формира у децата здравна култура, дигитално-медийна грамотност, гражданско съзнание. Училището трябва да е безопасна и здравословна среда, но само забраните на телефоните не гарантира това за децата.
От Асоциацията предлагат визия за модерна, приобщаваща и ефективна образователна система и призовават за истински обществен и експертен дебат.
Чуйте разговора на Мария Илиева.