Защо протестират родителите срещу идеята за въвеждане на предмета "Добродетели и религии" и как гледат на предлаганите от МОН промени в началния час на учебния ден, забраната на мобилни телефони в училище и идеята за включване на природните науки в матурата след 7 клас – разговор в "Нашият ден" с Давид Кюранов от Асоциация "Родители".
"Въпросът не е дали темата религия да бъде засягана в училище – това се случва и сега в различните учебни предмети. Въпросът е в това, че религията не е нито биология, нито химия, нито друг научен предмет. Тук става въпрос за личен избор", заявява Кюранов.
"Идеята е да говорим повече за морални ценности, добродетел и т.н. Как обаче точно това ще бъде преподавано, как ще бъде избегнато директно промиване на мозъци – това са моите въпроси", допълва събеседникът.
Предложението за оценка на поведението Кюранов определя като инструмент за контрол. Забраната на телефоните – също.
"Ще учат децата да развиват различни стратегии, за да избягват такива неща", според Кюранов.
В българските училища липсва акцент върху уменията за социализация и развитието на личността, смята той.
Ранното профилиране и сега го има, но без особен ефект. Това, по думите на събеседника, се дължи на факта, че 13-годишните трудно могат да изберат категорично бъдещите си интереси и поприще. Четвъртокласниците – още-по малко.
Кюранов казва: "В момента гимназиите с прием от рано много често подготвят своите ученици така, че те после да останат при тях. Това оставя малко места за децата извън системата на тази гимназия."
"Диалогът за образованието е диалог за бъдещето", заявява Кюранов.
Още за възпитанието в училище, за уважението към учителската професия и за родителите като партньори в системата – чуйте в звуковия файл: