Поскъпването на зоните за паркиране е непопулярно решение, но някой трябва да го вземе, когато се налага и е разумно. Една от целите на доклада, с който се предлага актуализиране на цените (те ще станат двойно по-високи в сравнение с момента) е повишаване на средствата, събирани от синя и зелена зона за паркиране. Около 90% от парите сега отиват за заплати на ЦГМ (Центъра за градска мобилност). След гласуване на решението от Столичния общински съвет (СОС) 60 на сто от събраните средства ще бъдат предназначени за пътна инфраструктура, включително и за осигуряване на места за паркиране.
Това обясни пред БНР-Радио София Димитър Петров, член на СОС от "Продължаваме промяната – Демократична България":
"Прогнозираме от около 60 млн. лв. да бъдат разпределяни за инвестиции в софийските улици и подобрения на градския транспорт, включително и към районните администрации за спешни подобрения по преценка на съответните кметове.
Ако докладът бъде гласуван и от 1 януари 2026 г. влезе в сила, скоро резултатът ще бъде видим".
Всъщност сумите от временното паркиране (с sms или талони) ще отиват към Столичната община за проекти, а от винетките (те също поскъпват двойно) на жителите в зоните – в районните общини.
Режимът (и преференциите/стимулите) за електрическите автомобили, които в София са около 15 хиляди, остава същият.
Димитър Петров разказа и за предстоящия Софийски маратон.
Той ще се проведе на 11 и 12 октомври 2025, но интересът към него е толкова голям, че регистрацията вече е затворена поради запълване на местата.
От 2023 г. досега посещаемостта се е увеличила 2-3 пъти.
Участниците този път са около 8500, но по преценка на Петров капацитетът е около 15 хиляди. Ползата – включително и непряката, ще е голяма за София и съпътстващите туризма бизнеси.
Тръгва се от площад "Княз Александър I Батенберг".
"Ще има музикални сцени по трасето, така че и за зрителите ще бъде интересно", допълни Петров.
Чуйте разговора на Константин Лавсов.