Със 169 гласа "за", 3 "против" и 28 "въздържали се" парламентът даде зелена светлина за въвеждане на предмет "Добродетели и религии" в българското училище, приемайки на първо четене проекта за промени в Закона за предучилищното и училищното образование, внесен от МС. Той предвижда още използването на мобилни устройства в училище да бъде забранено. Законопроектите, внесени поотделно от ПП и ДБ, бяха отхвърлени.
И ако за забраната на телефони в клас беше постигнат консенсус, то опозиция и управляващи влязоха в спор за въвеждане на предмета "Добродетели и религии".
Министърът на образованието и науката Красимир Вълчев защити предложението, подчертавайки, че целта е усилване на възпитателната функция:
"Това ще бъде час по възпитание в добро, в който няма да се пише оценка. Нито едно дете няма да бъде карано да учи религия въпреки волята му. Основната програма ще бъде по добродетели, дотолкова доколкото ако няма минимален брой деца, ученици по конвенционалните програми, те ще бъдат насочвани по програмата добродетели".
От ПП-ДБ разкритикуваха предложението. Елисавета Белобрадова:
"Как ще се впише новият предмет в съществуващите учебни планове? Какво ще отпадне, за да се освободи място за него? Кой ще го преподава и с каква квалификация? Най-големият проблем колеги е, че ние всъщност нямаме никаква представа какво ще се преподава в предмета "Добродетели", никой няма".
Проектът на МС предвижда още по-лесно налагане на санкции, като при лошо поведение ученикът може да се отстрани от училище за срок не по-дълъг от 3 дни. Изненадващо, срещу това предложение се изказаха партньорите в управлението от ИТН.
От образователното министерство залагат на езикова подкрепа за децата и учениците, които не владеят български език в достатъчна степен чрез модули или допълнително обучение по български език, включително подготвителен езиков клас. Учениците от 1-ви клас, които не се справят по български език и литература, ще повтарят класа. Повтарянето не може да бъде повече от веднъж
Предвиденият нов механизъм за ежегодна атестация на преподавателите също раздели управляващите, тъй като освен от опозицията, и партньорите на ГЕРБ в управлението ИТН и БСП поискаха по-ясни критерии за оценяване на учителите, поради притеснения, че политически интереси и реваншизъм на местно ниво могат да повлияят негативно.
В проекта на МС се премахва възможността кметът на община да определя със заповед неучебните дни при извънредни обстоятелства. Според ПП-ДБ това би довело до ограничаване на местната автономия. От "ДПС-Ново начало" също се противопоставиха.
Математическите и природоматематическите гимназии стават специализирани училища, като учениците приети в тях след 4-ти клас остават в тях без да кандидатстват след 7-ми.
Депутатите не приеха проектите, внесени поотделно от ДБ и от ПП. И в двата предлагаха внедряване на иновации и технологии, включително изкуствен интелект в училище. От ПП настояваха и за ограничаване на до два последователни директорски мандати от по четири години и въвеждаха дефиниция за пропаганда в училище.
Депутатите удължиха максимално срока за предложения между първо и второ четене.