Този коментар направи пред БНР психологът Младен Владимиров, който е с 20-годишен опит в системата на образованието. Той анализира поредицата от случаи на агресия сред подрастващите, някои от които с трагичен изход.
"Детето е със слаб обществен имунитет и когато цялата система е болна, то първо ще се разболее, първо ще вдигне температура. Тези деца с ножовете ни показват, че вече ги отглеждаме в отровна среда. Но следващите сме самите ние, които ще преминем към самоуправство и ще започнем да се бием по светофарите."
Според него отговорността за детската агресия и детското благоденствие се стоварва само върху родителя.
Възрастните програмират детето с агресия, но не можем само при родителите или само при технологиите да търсим причините, подчерта той.
"Трябва да разпознаваме своите разрушителни нагони и да даваме на децата алтернативи как да се справят с това."
Охранител в мол няма как да предотврати намушкване с нож. Дори да отиде да профилактира и респектира младежите, те ще изнесат агресията навън. В момента дори учителите изпитват трудности да отнемат телефона на ученик, отбеляза психологът.
В предаването "Преди всички" Владимиров посочи, че "трябва да видим какво правим с българското дете, особено когато скучае".
Какво правим със системата на детското правосъдие, попита психологът, според когото законодателството в тази област е остаряло, "в брадясал вид" и не е адекватно на съвременните условия.
"Ние дори в болниците имаме медицински одит, а тук няма кой да ти каже – погрешно си изготвил доклада, погрешно си насочел детето към възпитателна мярка и още по-погрешно си провел възпитателно-корекционната работа. Това е система, която сама си възлага, сама си осъществява и сама си оценява приноса. Никой готвач в ресторант не яде сам собствената си храна, не е това замисълът."
Цялото интервю слушайте в звуковия файл.