На такива форуми човек успява да усети целия свят, събран на едно място. Нормално е да се запитаме къде е България на туристическия пазар. Отговорът на този въпрос не е лесен, защото тепърва ще се анализира постигнатото на изложението.
Като положителен момент безспорно е фактът, че България бе представена с рекордно голям по площ щанд в рамките на 399 квадратни метра. Потърсено бе и разнообразие с препратка към посетителите чрез голямо пано от розови рози, освен традиционните вече за щанда винени дегустации. Разнообразните туристически продукти на страната станаха достояние за гостите чрез интерактивни технологии и наситена бизнес програма.
Според изпълнителния директор на Тракийския туристически район Радост Иванова, дори такъв популярен маршрут като Пътя на поклонниците до Сантяго де Компостела като че ли започва да омръзва и се търсят нови неща, нови маршрути за любознателните туристи. Интересното е, че в търсене на подобни ниши България има възможност също да се включи, смята Иванова:
"Тези маршрути минават през няколко държави. В Италия маршрутът се нарича Виа Франчиджена и тръгва от Кентърбъри, минава през Франция, Швейцария и цяла Италия. В Турция е Ликийският път около Анталия. Той е с дължина около 3000 километра. Пътят в Гърция е около планината Олимп и Кисавос. А пътеката, по която България работи чрез Тракийския туристически район, се нарича "По пътя на султана". Тя тръгва от Виена, минава през Тракийски район и стига до Истанбул. Наистина онова, което е интересно за нас, е, че в България маршрутът е най-малко познат, най-малко се използва, а всъщност това е огромен потенциал за развитието на туризма, който ще донесе икономически ползи и запазване на традиции не само в големите градове, които са по-популярни от закътаните места, но ще подпомогне и местния бизнес - както казах, запазване на традиции и производство и всички останали плюсове, които, особено чуждестранните туристи, търсят".
Ясно е, че държавата заделя средства за туризма, но едва ли това е достатъчно, пък и България трудно може да се мери със страни като Саудитска Арабия или Италия, например. Резонен въпрос е помага ли частният бизнес с инвестиции в бранша. Радост Иванова заяви, че за разлика от други държави в България все още има много да се желае по отношение на приноса на частния бизнес към туризма. Парите несъмнено са много важен фактор в бранш като туризма, който има нужда от сериозна инфраструктура, а за това са нужни средства, но къде още България може да търси подобрение за развитието на туризма?
"Български продукти, с които ние много се гордеем, като сиренето и киселото мляко, са характерни за цяла България. Но всеки регион има местни храни и напитки, които са специфични, изготвят се по специфичен начин и това са неща, на които трябва да се държи качеството им да остане добро, да е здравословно, защото традиционната българска храна е здравословна. Това е нещо, което в световен мащаб изключително много се търси и цени. Дигитализацията е много важна, защото много от бизнесите, особено в по-малките населени места, не са дигитализирани. Това става ясно и от наше проучване по вече споменатия европейски маршрут. Т.е. когато някой тръгне да пътува, няма как да открие малкия бизнес, който предоставя място на настаняване и може да осигури добра местна кухня. Ето защо е важно да се работи в тази посока, да се промотират базата, продуктите и качеството".
Добрата и подходяща реклама, разбира се, никога не е излишна, а Тракийският туристически район, в който е Пловдив - много добре познат на британците от многото ласкави публикации на страниците за туризъм в британските издания, може да предложи много повече и по-пълна програма, според Радост Иванова:
"Друг важен момент за един пътешественик, който иска не само да посещава места, а и да почувства духа на мястото и да посети събития, които се случват в региона. А в Тракийския туристически район има изключително разнообразен и богат събитиен календар. Ние с него се представяме, разбира се, и на изложението. Това варира от оперен фестивал на античния театър в Пловдив през фестивала "На хармана" около Харманли, който представя традиционни храни и напитки, танци и занаяти, и се стигне до винения фестивал на Сакар".
Миналата година Саудитска Арабия беше голям хит с дигиталните си продукти, а тази година пък Египет привлича погледите в опит да промотира силно изградения в страната нов огромен археологически музей.
"Бих казала, че тъй като от много години, повече от 10 години, посещавам това изложение, наистина в началото, когато за първи път човек дойде, тези огромни дигитализирани щандове, които са с изключително огромен бюджет – десетки пъти над бюджета на България за цяла година, а не за едно изложение – са много впечатляващи. Всъщност това, което ми направи впечатление тази година, е, че дори и Турция, която има огромен щанд и огромни финансови възможности, вече и нейният щанд е по-обран, по естетически изграден, какъвто всъщност е и щандът на България", каза Иванова.
В традиционния си годишен доклад на компанията Tourism Economics се казва, че "въпреки че има известна загриженост относно икономическите условия, пътуванията продължават да изпреварват икономическия растеж и се очаква това да продължи през следващите 10 години".
През 2025 г. глобалните пътувания са се възстановили от икономическия спад след пандемията, достигайки нови рекордни нива. Разкритите ключови тенденции показват, че пътуващите остават по-дълго в дадена дестинация, обръщайки предишната тенденция за по-чести, но по-кратки пътувания.
Целия репортаж на Веселин Паунов в предаването "Преди всички" чуйте в звуковия файл.
