"Причините за тази агресия, според нас, е в неработещата здравна система", обясни пред Радио София Галина Захариева, заместник-председател на УС на Българския съюз на лекарските асистенти и фелдшерите.
По думите й, от Българския съюз на лекарските асистенти и фелдшерите по всякакъв начин се опитват да водят диалог в тази посока. Според Галина Захариева спешната помощ се нуждае от много дълбоки реформи.
"Там няма достатъчно медицински персонал, единствено нашите колеги останаха да крепят тази система. Условията на труд са лоши, даже бих казала – тежки. Малко на брой екипи, допълнителни дежурства, които водят до натрупване на умора, лошо оборудване, несправедливо заплащане и никаква защита на тези хора на терен", каза Захариева.
По думите й, проблемите в системата са основната причина за напрежение.
"Нашите хора изпълняват функции, които изобщо не са предмет на спешната помощ. Едва 35% от повикванията всъщност са спешни. Всички останали покриват луфта на една реално неработеща и зле управлявана система, и нашите колеги имат нещастието да поемат гнева на пациентите от неуредиците, които най-вече са в извънболничната помощ, по-скоро в нейната недобре изградена и достъпна структура", посочи Захариева.
Тя е категорична, че пациентите след работно време няма към кого да се обърнат. Дежурни кабинети и неотложна помощ, по думите й – няма. Това, според нея, е причината пациентите да търсят спешна помощ.
"Да не говорим за неосигурените, които така или иначе няма къде да отидат на друго място и всъщност спешната помощ поема всичко. И докато се занимава с неспешни пациенти, страдат спешните", каза Галина Захариева.
Тя добави, че за обслужването на София са необходими около 60 екипа. "В момента на дежурство работят около 18-20 екипа и то в най-добрия случай", уточни заместник-председателят на УС на Българския съюз на лекарските асистенти и фелдшерите.
Подробности можете да чуете в разговора на Данаил Конов с Галина Захариева.