Испания остава една от страните в Европейския съюз с най-нисък дял на жени в STEM специалностите — науките, технологиите, инженерството и математиката, посочва агенция EFE, като цитира "Европейския обзор за образование и обучение". Данните на Европейската комисия показват, че през 2023 г. едва 28,6% от студентките са избрали обучение в тези направления — далеч под средното за ЕС и значително под поставената цел: 40% до 2030 г.
Разпределението по направления показва сериозни дисбаланси. Жените са близо половината от студентите в природни науки и математика, но са само една четвърт в инженерството и 15,9% — в информационните и комуникационните технологии. В средното професионално образование делът им е още по-нисък — 11%.
Докладът подчертава, че преодоляването на тази разлика е ключово за Испания. Страната се нуждае от над 1 милион и 39 хиляди нови специалисти по информационни и комуникационни технологии, за да достигне целта на ЕС за "Дигиталното десетилетие" — 10% от всички работни места да бъдат в технологичния сектор до 2030 г. В момента Испания е едва на 4,4%, което поставя под съмнение постигането на тази цел.
Въпреки съществуващите инициативи и планове за дигитални умения, страната все още няма национална стратегия за STEM обучението. А данните ясно показват: технологичният сектор се развива по-бързо, отколкото страната успява да подготви кадри — и жените остават най-слабо представени.