Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
На 2 декември кампанията “Щедрият Вторник” отново припомня да дарим за кауза, която ни е на сърце. Глобалната инициативата започва през 2012 г. в САЩ като отговор на активната консуматорска вълна по време на Черния петък. В България инициативата се координира от Фондация BCause.
“Мисията на “Щедрия вторник” много се припокрива с мисията на Фондация BCause - дарителството да е част от живота на хората и да избягаме от кампанииното или кризисно даряване. Следим темата за дарителството, за начина, по който хората даряват и мотивите им да го правят”, казва Веселина Йорданова, директор "Дарителски програми" във Фондация BCause.
Съвсем наскоро излезе и световният доклад на дарителството (т.нар. дарителски индекс) - това е изследване, което се прави в над 100 държави, проследява начините по които хората даряват, както и техните мотиви.
“Хубавата новина е, че българинът дарява както дарява европеецът. За миналата година например 57% от българите са дарили средства, 41% са дарили на благотворителна организация. Средства за лечение на близки и семейство на приятели са дарили 32%, т.е. абсолютно средните стойности за България са подобни на Европа. Има една лека разлика - кога даряваме в България, и за съжаление, все още го правим предимно кризисно.
Българинът е много щедър и това сме го доказвали през годините - знаете, при наводнения, при земетресението в Турция, по време на пандемията. Общата беда ни сплотява”. По думите на Веселина Йорданова, в страната ни има все повече механизми, които улесняват хората да даряват ежегодно от заплатата си или в онлайн платформи.
Един от акцентите в доклада за дарителството отчита, че 57% от българите са дарили пари за добри каузи през последната година, както и че страната ни се нарежда на 61-то място по щедрост в света.
В същото време обаче българите са склонни да подценяват тази своя добродетел. “Така е, свикнали сме и обичаме да се принизяваме и да казваме, че българина не е щедър и нямаме тази гостоприемност за която преди говорихме, а не е така”, допълва тя.
За сравнение в същата класация за дарителство, през 2017 г. страната ни е била на дъното на класацията - на 127 място по тези показатели, сред общо 139 държави.
“Много се радвам, че Щедрият вторник придобива все по-голяма популярност и започнаха дори и нас да ни търсят вече известни личности, които даряват знанията, лицето и известността си, т.нар. инфлуенсъри. Всяка година имаме и Алекс Алексиев, и Стефан Попов - Чефо, Цветелина Цекова и други известни личности, които припознават кауза или организация за тяхна и подкрепят чрез гласа си, мнението си и каналите, чрез които работят и популяризират каузата.
За начина, по който ще протече Щедрият вторник тази година - чуйте в разговора на Гергана Пейкова в звуковия файл.