Eмисия новини
от 15.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

В Дома на киното в София

Изложба представя кинорекламата у нас в периода 1920–1940 г.

Снимка: Института за изследване на изкуствата

Над 700 рекламни карета и страници от вестници и списания, както и киноплакати, са представени в изложбата "Кинореклама в България 1920–1940", която беше открита на 26 ноември в Дома на киното в София.

Разнообразните подходи, чрез които разпространителите, собствениците на кина и продуцентите от периода популяризират филмите си и привличат публика в салоните са представени в 26 постера.

"В основата на кинорекламата по това време стоят киносалоните", обясни пред Радио София проф. д-р Александър Донев от Института за изследване на изкуствата при БАН.

"Те са първото място, където е почувствана нуждата да се информира, да се покани, да се привлече публиката да прекрачи прага и да гледа филми. Това е периодът, който ние изследваме и който е центъра на нашите интереси в момента", посочи проф. Донев и добави, че първите кинореклами датират доста преди изследвания период като текстови рекламни съобщения.

Проф. д-р Александър Донев/Снимка: Радио София

По думите на проф. Донев, първите истински кинореклами се появяват с навлизането на постоянните места за кинопрожекции около 1908 – 1909 г. Кино "Модерен театър" е първото, което започва постоянно да публикува своята филмова програма и по стандартите на тогавашната рекламистика, това са рекламни съобщения.

Той добави, че за направата на рекламите често от киносалоните са наемали художници.

"Имало е и реклама, която е в самите киносалони, реклама, която е изгубена, защото до началото на 90-те, тази рисувана кинореклама украсяваше фасадите на старите градски кина. Тя изчезна някъде в началото на 2000 г., когато билбордовете завладяха изцяло рекламата", каза проф. Донев.

По думите му още нямото кино е имало изключително пищни реклами. В изложбата са включени и реклами на различни филмови услуги, като акцентът пада върху кампаниите на фирми, промотиращи звукови системи във връзка с прехода от нямо към звуково и говорящо кино.

"Нашата изложба, ние сме я подредили хронологично и някъде към средата на тази изложба, сме поставили един постер, в който се рекламират звуковите системи, които навлизат в кината, т.е. половината от изложбата е посветена на рекламата на неми филми", изтъкна проф. д-р Александър Донев.

Изложбата е подготвена от екип на Института за изследване на изкуствата при Българската академия на науките в рамките на проект, подкрепен от фонд "Научни изследвания" към Министерството на образованието и науката.

Подробности можете да чуете в разговора на Гергана Пейкова с проф. д-р Александър Донев.

По публикацията работи: Полина Начева

БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна