Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

„Преди изгрев, в свети зори”

Снимка: БГНЕС
В българската митология нощта се схваща като магическо време. Тя е покровителка на гадатели и лечители. В нейната власт са зачатието и раждането на новия живот. Обитават я свръхестествените създания, които излизат само след залез слънце. В нашия фолклор има различни обредни практики, изпълнявани през нощта, съпроводени със специални танци.

„Свети зори” нарича народът ни времето преди изгрев слънце. Благословеният миг, в който се ражда светлината, напомня за сътворението, за божествената природа на земния свят. Денят е време за труд, за шум и движение, за празнуване. Той е царството на живота. Нощта е символ на покоя, но и на злото, време за пакости и магии. Народът ни нарича този отрязък от денонощието „зло, глухо време”, „потайна доба”. Тогава по пътищата и на полето излизат нечистите сили, около водениците витаят вили и самовили. А самодивите танцуват своите омайни танци.

Както денят се дели на утро, пладне и преди залез слънце, така и нощта има няколко различни фази – преди полунощ, след полунощ, преди зазоряване. След полунощ природният „часовник”, който отброява отделните етапи, е пеенето на петлите. Народът ни казва „по първи петли”, „втори петли” и т.н. Подобно на църковните камбани, които на празници приканват богомолците на вечерна, среднощна и утринна литургия, пеенето на петлите отбелязва за кое обредно действие е дошло време. С различните моменти на нощта са свързани и различни етапи на нощните ритуали, с които някога посрещали важните дати от природния цикъл. А танците, които ги съпровождали, идват от най-древните пластове на човешката култура. Наситени са с вярата, че движението и енергията, която то създава, ще успеят да пречистят нощта, да трансформират тъмнината в светлина. Затова е особено важно танците да не прекъсват, да продължават часове, понякога цяла нощ. Будуването, будното състояние на участниците в ритуала, е условие за успешното му провеждане.

Един от най-разпространените нощни танци е при посрещане на новолунието или „новия месец”. Хорото започвало среднощ, още с появяването на „младата месечина”. В много райони на страната то се играе само от млади момичета, като е добре всяко от тях да има хляб или пари в ръката си. А момците скачали високо по три пъти и казвали: „Месече! Ти висок, аз още по-висок!”. Съществувала и практиката да се обикаля в танцова верига около съд с вода, в който се вижда отражението на нощното светило. Обичаят е свързан с култа към луната, с влиянието на фазите й върху различните етапи на земеделския труд. Както и с господството й над женската природа.

Точно след залез слънце започва танцът върху въглени на нестинарите в нощта срещу християнския празник Св. Св. Константин и Елена (в началото на юни по стар стил). След залез се палят и огньовете в нощта срещу Сирни Заговезни. В отделни селища през седмицата между Месни и Сирни Заговезни момичетата излизали през нощта на открита поляна. Обърнати на изток, започвали да пеят специални песни с предбрачна тематика и символично призовавали момците. Изчаквали ги да дойдат и заедно захващали хоро, наречено „Гора”. Така посрещали пролетта и събуждането на гората.

През нощта срещу Еньовден (24 юни) също се играе хоро. Преди това ритуално е донесена „мълчана вода” – т.е. при пълно мълчание. Момите играят вечерно хоро около менците с „мълчаната вода”, в която топят пръстени и китки, за да гадаят на сутринта брачното си бъдеще. Предсказанията засягат и цялата общност, а също – плодородието по нивите и лозята.

Един от най-интересните нощни танци е хорото при т.нар. „пазене на кваса”. Описано е в няколко села на Северна България. Свързан е с производството на „нов квас”. Обичаят се изпълнява през нощта и е част от зимния празнично-обреден цикъл. Събират се млади момичета и невести, както и жени, които разбират от билки, магии и лечителство. Момите замесват тестото, обърнати с гръб към съда, а възрастните жени добавят тайнствените билки, стрити кори от дървета, прах от въглени. През цялата нощ една от жените пази кваса, а останалите играят около нея хоро. Ритуалът се повтаря 12 нощи в 12 различни къщи. Но тайнственото хоро се играе само три пъти – срещу Игнажден, срещу Коледа и срещу Васильовден.

През нощта се извършва и обичаят, при който се добива нов огън, също съпроводен с хоро. В потайните доби се изпълняват и танците за гонене на змейове и зли сили, за правене и разваляне на магии, както и лечебните русалийски игри.
По публикацията работи: Албена Безовска


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

За обредната храна в традиционната ни култура

Обредната храна е неизменна част от ритуалната система на българина. А в календара на българското село преди повече от век, храната с месо е била рядкост, общо взето 4-5 пъти в годината – Коледа, Гергьовден, Петровден, рибата за Никулден и пр. Затова..

публикувано на 14.06.25 в 13:15
Снимка: Международен фестивал „Средновековен Търновград“

За три дни през юни Велико Търново заживява във времето между XII и XIV век

За десети пореден път фестивалът "Ежедневието на Средновековен Търновград" ще събере от 6 до 8 юни участници от различни краища на Европа, за да възстанови историческите събития и бита на града такива, каквито са били между XII и XIV век, когато е..

публикувано на 03.06.25 в 08:35

Царски символи от Второто българско царство красят сграфито керамиката на новите майстори

Специална занаятчийска работилница за керамични съдове от царски вид, каквито са използвали болярските семейства по времето на Второто българско царство ( XII – XIV в.) има в старопрестолния ни град Велико Търново. Ателието се намира почти в..

публикувано на 09.05.25 в 13:25