В древната шумерска култура лозовият лист е символ на живота. Изсечени върху антични монети, гроздето и лозата са знак за плодородие и благополучие. У нас подобни изображения ще намерим навсякъде – в народните шевици, в бродериите, изработвани от градските жени през Възраждането, в пластичната украса на обредните хлябове. Те са и върху покритите с дърворезба иконостаси в българските храмове. Евангелските текстове сравняват Христос с лоза, а учениците му – с лозови пръчки. Според думите му, той е истинската лоза, а неговият Отец е лозарят. В християнството лозата е дърво на живота и познанието, плодовете й са символ на „надеждата за щастливия отвъден свят“. Според преданието, лозата е посадена в рая от Сатанаил. Затова и природата й не е еднозначна –едновременно е растение райско и дяволско. След потопа водата отвлича от рая една лозова пръчка, Ной я намира и я посажда на земята. Заради святата личност на Ной, Бог променя отношението си към нея. Но хората винаги трябва да имат „едно наум“. Защото тя винаги пази двойнствената си природа и може да бъде пакостлива за всеки, който прекали с единия от даровете й – виното. В българските поговорки характерът на питието също е обрисуван различно. Наричано е „веселù трапеза“, но и „разбий глава“. В земеделската ни традиция съществуват редица правила и ритуали, които съпровождат засаждането и поддържането на лозата. Вярва се, че ново лозе се засажда при пълнолуние – за да се пълнят след време бъчвите с вино. Не е добре обаче това да става във високосна година – лозите няма да дават плод. Въпреки че всичко свързано с лозето и виното се счита за мъжка работа, засаждането трябва да започне жена, родила много здрави деца. Изричайки пожелания за плодородие и изобилие, тя полива на кръст земята с вино три пъти. Чак след това мъжете започват своята работа. В деня на засаждане задължително се приготвя боб, а когато се хранят, хората произнасят пожелания – да набъбват пръчките като бобените зърна и гроздето да наедрява като тях. Разбира се, на трапезата се слага вино.
За да има добро вино, най-важен е ритуалът с хляба, наречен бъчва. Той се приготвя на Бъдни вечер от неголям къс тесто, наподобяващ дървения съд. Украсата е с тестени пръчки, подредени като обръчите на бъчвата. Стопанинът на дома символично пълни с вино хляба и отпива от него. Всички, които присъстват, отчупват по едно късче, занасят част от него и на лозето. Подобни хлябове участват в ритуалите на Трифон Зарезан, както и при засаждане на лози.
Не бива да се хвърля грозде в огъня или на мръсно място, защото от него се прави причастие. Ако грозде, чепки или пръчки се хвърлят в огъня, човек трябва да очаква гроздето да изсъхне върху лозата. Пръчките от растението, останали след прочистване на лозето, трябвало да се горят едва след Духовден – Свети Дух. Ако се наруши тази забрана, гроздето ще бъде по-малко, а зърната по-нарядко. Едно от предзнаменованията за хубаво вино през есента е наличието на много небесни дъги през лятото. Това предвещава и добра реколта от жито. В народната лексика дъгата е наричана още зунка, а в някои краища на страната – виножито. Ако в пролетната дъга червеното преобладава, виното ще е добро. Същото предсказание дава червеният цвят на лозовите пръчки през есента.
За народа ни всички дарове на лозата имат пречистващи свойства. При лечение на някои болести народната медицина препоръчва няколко дена да се пие само гроздов сок. С вино и хляб магии не могат да се правят – толкова са чисти. Дори оцетът, получен от вино, притежава силата да гони уроки. Затова деца и млади момичета, „хванали лоши очи“, се мият с оцет над огъня. У нас популярни имена са Лозан, Лозанка, Лозинка, Гроздан. Счита се, че тяхната връзка с лозата и гроздето даряват с младост и благополучие хората, които ги носят.
Над 500 души от цялата страна се събират днес на националния фестивал " Някога... Когато хлябът имаше душа" в петричкото село Генерал Тодоров, съобщи кметът на населеното място Станислав Станков. Участие в четвъртото му издание са заявили и..
"Фолклорът е потребност за човека и тази потребност може би няма да изчезне току-така" , убедена е доц. д-р Наталия Рашкова – етнолог и фолклорист, университетски преподавател и изследовател с ярък принос в проучването на българския музикален..
Разказът за село Гостиля е едновременно пътуване във времето и среща с една малка католическа общност, успяла въпреки превратностите на историята, да запази своята идентичност и вяра. Селото се намира в Северозападна България и е един от..