Белязан от вестта за непорочното зачатие и раждането на Спасителя на човечеството, Благовещение е сред любимите празници на християнския свят. На този ден най-чистата сред девиците – Мария, е избрана да даде живот на Божия син, за да запали искрата на надеждата за изкупление и връщане на обичните Божии чеда в Рая. Тази блага вест била очаквана хилядолетия наред, още от прогонването на Адам и Ева от светлото място, където нямало болка и скръб. Именно защото вкусили от забранения плод в градината на своя Създател, праотците ни били захвърлени на Земята да страдат – мъжът да изкарва прехраната си с пот на челото, а жената да ражда в мъки своите деца. И все пак Творецът, който безкрайно обичал човечеството, изпратил своя архангел Гавриил да възвести за идването на Спасителя, в лицето на Неговия единствен Син. И когато Гавриил застанал пред Мария с думите „Радвай се благодатна! Благословена си ти между жените”, Мария се стъписала, защото не разбирала точно за какво става въпрос и какво иска ангелът от нея. Но когато разбрала, че е избрана, за да роди Божия син, тя смирено приела радостната вест. Именно в този миг, когато Мария доброволно приела да участва в Спасението на човечеството, тя заченала непорочно. „Така над нея се извършило същото тайнство както при Сътворението, когато Светият Дух се спуснал над земята, за да й вдъхне живот”, пояснява отец Боян Саръев от кърджалийския манастир „Успение Богородично”:
„По този начин Бог проявява безкрайната си милост към човешкия род и по-точно към жената, опетнена от първородния грях. Чрез Божието благоволение жена да роди Иисус Христос се освещава нейната утроба, както и цялото женско естество. По този начин, жената става майка, издигната на висок пиедестал в очите на хората и на самия Творец.”
Затова празникът Благовещение се възприема от християнската религия най-вече и като празник на майката, защото чрез Дева Мария майчинството става благословено от Бога. Така се изтъква значимостта на жената като създаваща живот. Неслучайно образът на Света Богородица е особено скъп за всички вярващи. Възприемана като закрилница на семейството, на бременните, на родилките и на жената-майка, тя обгръща с присъствието си всички, които я призовават. Като майка на Спасителя тя се застъпва пред Него за всички страдащи и онеправдани и им носи утеха. За нейната непрестанна грижа свидетелства преданието за едно нощно бдение в Цариград, на празника „Покров Богородичен”. Докато се молели, вярващите видели как куполът на храма изчезва и на негово място се появила Божията майка с огромен сонм ангели, държейки своя покров над богомолците в църквата. С това тя показала своята постоянна закрила върху всички, които разчитат на нея. За православни и католици Богородица е еднакво значима, а чудесата, с които тя непрестанно затвърждава християнската вяра, са неизброими. Затова:
„Този празник се чества и от католическата, и от православната църква” – казва отец Саръев. „Той е от изключително значение за човечеството и неговото спасение, защото чрез Богородица отново се възстановява духовната връзка между човека и Бога. С вестта за раждането на Спасителя от лицето на човечеството се измива първородният грях, за да могат хората чрез вярата си да се превърнат в по-малки братя на Христос, синове и дъщери на Бог Отец. И нека на този ден отправим благодарствени молитви към Богородица и Бог Отец, който пожертва своя единороден син за човечеството.”
На 26 октомври Църквата ни почита паметта на св. великомъченик Димитър Солунски, считан за един от най-великите светии сред Православието. У нас името му се свързва и с възстановяването на Второто българско царство през XII век, когато братята-боляри..
Датата 23 октомври, която запознатите с македонските дела свързват с основаването на ВМОРО/ВМРО преди 131 години в Солун, вече 17 години се чества в Северна Македония като държавен празник и е неработен ден в страната. Тази несъмнено важна за..
Наричат Никопол "градът на вековете" заради неговата хилядолетна история. Той възниква като селище още през 169 г. по времето на римския император Марк Аврелий. През 629 г. византийският император Никифор III Фока преименува града на Никополис, което..
Българската православна църква почита днес свети Наум Охридски. Наум е средновековен български учен и книжовник, роден около 830 г. и починал на 23..
Първата модерна за времето си Коледа се празнува в България през 1879 г. Тя е по европейски образец - с елха, зимни кънки и подаръци. Тогава Младият..