Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Мюзикъл, балет, оперета – премиери от столичния афиш

БНР Новини
Мюзикълът „Вълкът и седемте козлета”
Снимка: www.operasofia.bg

Две са премиерите в афиша на Националния театър за опера и балет през месец април тази година. И двете са ориентирани към детската публика. Това е резултат от интереса, който се наблюдава в последните години към тази програма. А той е следствие от грижата на целия екип на театъра към създаване и отглеждане на малките зрители.


Сред трите детски мюзикъла на композитора Александър Владигеров е „Вълкът и седемте козлета”. Приказният сюжет по прочутата творба на Братя Грим примамва в големия салон на Софийската опера. Юлия Кръстева, режисьор и автор на либретото на спектакъла разкрива, че той следва приказката, с борбата между доброто и злото, с лъжите на вълка. „Но в нашата постановка ние не го убиваме, а го изпращаме в зоопарка. По този начин неутрализираме злото. Оркестрацията на мюзикъла е построена на основата на класическия джаз. Чрез него се доближаваме до света на съвременните деца, затова има определени акценти с мултимедия и осветление” – казва Юлия Кръстева. Сценографът на спектакъла – Павлина Ойстерхус допълва: „Имахме доста време, за да развием идеята и концепцията на представлението, но кратко време за изпълнение. Мисля, че се справихме в една приказна естетика. В нея има проекции, които допринасят за голямата магия на бухала, връщането на козлетата и щастливия финал. Декорът е на три нива. На първото са козлетата. Те живеят в един абстрактен дънер, чакат мама да се върне от пазар, а вместо нея се появява лошият вълк (от едно второ ниво). И третото е на приказките и на голямата магия. Там се случват и мултимедиите. Още на репетициите получихме и първите реакции от малките зрители. Наши „огледала” станаха децата на колеги. Смятам, че публиката ще остане омагьосана от спектакъла.”

Второто ново предложение на Софийската опера е „Зле опазеното момиче”, с участието на премиер-солисти на театъра. Интересното е, че това е един от най-старите балети, достигнали до наши дни. За първи път е бил изпълнен през 1789 г. в Бордо. Хореограф и режисьор на българската постановка на „Зле опазеното момиче” е Риолина Топалова. Тя разказва: „Действието се развива в приказно селце, в три картини. Балетът е комичен, като в центъра му е една закачлива история за разминаването между представите на родителите за собствените им деца и реалността. Особено когато става дума за избора на любим човек. Накрая любовта побеждава.”

Оперетата „Виенска кръв”. Снимка: Елена Цветкова

Предпоследната премиера от сезон 2013-2014 г. на Националния музикален театър е класическата оперета „Виенска кръв” от Йохан Щраус-син. Интерпретацията на премиерния спектакъл е на режисьора проф. Румен Нейков: „Дълго работих, за да преобразя този текст” – споделя той. „Постарах се да направя сценичен вариант, който да отговаря на духа на творбата. Тя е последната оперета на Йохан Щраус. Премиерата й се е състояла няколко месеца след неговата смърт през 1889 г. Още от самото си зараждане е компилация с най-красиви мелодии на Йохан Щраус. Опитахме се без съкращения в музиката да направим един динамичен спектакъл.” Диригентът Найден Тодоров призна, че отдавна има емоционална връзка с „Виенска кръв”: „Това е първата оперета, с която съм се сблъсквал в живота си като студент във Виена и сега отново се отзовах в тези води.” Централната роля в творбата е на един германски граф – типичен Дон Жуан. В нея играе Марчо Апостолов: „Прототипът не е толкова труден – това е един провинциален любовник, попаднал в аристократичното виенско общество. Той се опитва да си продава номерата, като същевременно е безкрайно очарователен. Женен за една виенска красавица, оплита се в своите флиртове, за да си намери майстора – собствената си жена. Вокалното предизвикателство изглежда трудно, но в сравнение с другите Щраусови оперети, които сме изпълнявали, се отдаде доста лесно на целия екип. Като искрите на шампанското е тази творба. Аз имах огромна амбиция да бъда част от нея, защото в предната постановка не участвах, а тя много ми харесваше. За нас е комплимент да работим с диригента Найден Тодоров, както и с Румен Нейков. Той е наш професор от Академията. Аз изпитвах голямо задоволство, че с него говорим на един език. Проф. Нейков познава средствата, с които работят актьорите в този жанр, на мен ми беше ясно какво иска от нас. Очаквано голям ефект постигна художникът по костюмите – Цветанка Стойнова. Освен че са удобни, в тях се чувстваме красиви. А колегите ми са най-приятната компания – това е нашата трупа.”


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

"Силата на любовта"

Младата певица Paola завърши 2024 година позитивно със "Силата на любовта" – не само песен, а музикално пътуване към сърцето. "Идеята е да се покаже, че всички сме красиви такива, каквито сме, и че е изключително важно какво носим в сърцата си –..

публикувано на 11.01.25 в 10:15

"На края на земята"

Малко преди ремикса на Фабрицио Паризи на песента "Двама", поставяща началото на цял техен съвместен проект, певицата Деси Добрева представи новата си авторска песен "На края на земята". Музиката и текстът са нейни, за аранжимента се обръща към Юлиян..

публикувано на 10.01.25 в 10:15

"Везна"

42-та песен от проекта "Пеещи артисти" е "Везна" в изпълнение на Атанас Пенев, познат като фронтмен на група Б.Т.Р.  Момчил Колев е написал музиката по стиховете на поета Калин Донков. Аранжиментът е на Калоян Колев. Васил Стефанов и Стефка..

публикувано на 03.01.25 в 10:15