Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Мюзикъл, балет, оперета – премиери от столичния афиш

БНР Новини
Мюзикълът „Вълкът и седемте козлета”
Снимка: www.operasofia.bg

Две са премиерите в афиша на Националния театър за опера и балет през месец април тази година. И двете са ориентирани към детската публика. Това е резултат от интереса, който се наблюдава в последните години към тази програма. А той е следствие от грижата на целия екип на театъра към създаване и отглеждане на малките зрители.


Сред трите детски мюзикъла на композитора Александър Владигеров е „Вълкът и седемте козлета”. Приказният сюжет по прочутата творба на Братя Грим примамва в големия салон на Софийската опера. Юлия Кръстева, режисьор и автор на либретото на спектакъла разкрива, че той следва приказката, с борбата между доброто и злото, с лъжите на вълка. „Но в нашата постановка ние не го убиваме, а го изпращаме в зоопарка. По този начин неутрализираме злото. Оркестрацията на мюзикъла е построена на основата на класическия джаз. Чрез него се доближаваме до света на съвременните деца, затова има определени акценти с мултимедия и осветление” – казва Юлия Кръстева. Сценографът на спектакъла – Павлина Ойстерхус допълва: „Имахме доста време, за да развием идеята и концепцията на представлението, но кратко време за изпълнение. Мисля, че се справихме в една приказна естетика. В нея има проекции, които допринасят за голямата магия на бухала, връщането на козлетата и щастливия финал. Декорът е на три нива. На първото са козлетата. Те живеят в един абстрактен дънер, чакат мама да се върне от пазар, а вместо нея се появява лошият вълк (от едно второ ниво). И третото е на приказките и на голямата магия. Там се случват и мултимедиите. Още на репетициите получихме и първите реакции от малките зрители. Наши „огледала” станаха децата на колеги. Смятам, че публиката ще остане омагьосана от спектакъла.”

Второто ново предложение на Софийската опера е „Зле опазеното момиче”, с участието на премиер-солисти на театъра. Интересното е, че това е един от най-старите балети, достигнали до наши дни. За първи път е бил изпълнен през 1789 г. в Бордо. Хореограф и режисьор на българската постановка на „Зле опазеното момиче” е Риолина Топалова. Тя разказва: „Действието се развива в приказно селце, в три картини. Балетът е комичен, като в центъра му е една закачлива история за разминаването между представите на родителите за собствените им деца и реалността. Особено когато става дума за избора на любим човек. Накрая любовта побеждава.”

Оперетата „Виенска кръв”. Снимка: Елена Цветкова

Предпоследната премиера от сезон 2013-2014 г. на Националния музикален театър е класическата оперета „Виенска кръв” от Йохан Щраус-син. Интерпретацията на премиерния спектакъл е на режисьора проф. Румен Нейков: „Дълго работих, за да преобразя този текст” – споделя той. „Постарах се да направя сценичен вариант, който да отговаря на духа на творбата. Тя е последната оперета на Йохан Щраус. Премиерата й се е състояла няколко месеца след неговата смърт през 1889 г. Още от самото си зараждане е компилация с най-красиви мелодии на Йохан Щраус. Опитахме се без съкращения в музиката да направим един динамичен спектакъл.” Диригентът Найден Тодоров призна, че отдавна има емоционална връзка с „Виенска кръв”: „Това е първата оперета, с която съм се сблъсквал в живота си като студент във Виена и сега отново се отзовах в тези води.” Централната роля в творбата е на един германски граф – типичен Дон Жуан. В нея играе Марчо Апостолов: „Прототипът не е толкова труден – това е един провинциален любовник, попаднал в аристократичното виенско общество. Той се опитва да си продава номерата, като същевременно е безкрайно очарователен. Женен за една виенска красавица, оплита се в своите флиртове, за да си намери майстора – собствената си жена. Вокалното предизвикателство изглежда трудно, но в сравнение с другите Щраусови оперети, които сме изпълнявали, се отдаде доста лесно на целия екип. Като искрите на шампанското е тази творба. Аз имах огромна амбиция да бъда част от нея, защото в предната постановка не участвах, а тя много ми харесваше. За нас е комплимент да работим с диригента Найден Тодоров, както и с Румен Нейков. Той е наш професор от Академията. Аз изпитвах голямо задоволство, че с него говорим на един език. Проф. Нейков познава средствата, с които работят актьорите в този жанр, на мен ми беше ясно какво иска от нас. Очаквано голям ефект постигна художникът по костюмите – Цветанка Стойнова. Освен че са удобни, в тях се чувстваме красиви. А колегите ми са най-приятната компания – това е нашата трупа.”


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Германският китарист проф. Герхард Райхенбах свири пред софийската публика

В рамките на Фестивала "Музикални зографи" германският китарист проф. Герхард Райхенбах ще има концерт на 30 октомври в Централния военен клуб. Той е солист на оркестри, канен за рецитали в най-големите концертни зали, осъществил поредица от записи..

публикувано на 30.10.24 в 05:45

"Всичко е наред"

Дни преди рождения си ден и месец преди своя голям концерт в зала "Арена София", Любо Киров представи пореден сингъл от албума "Ново сърце" – докосващата сърцето балада "Всичко е наред". Текстът, както винаги е на Любо, Боян Христов е автор на..

публикувано на 29.10.24 в 10:15
 Милчо Левиев

"Понеделник сутрин" или спомен за Милчо Левиев

Музиката на световноизвестния български композитор и пианист Милчо Левиев ще звучи тази вечер (28 окт.) в зала "България" в София. Концертът "Легенда за Милчо" на Камерен ансамбъл "Софийски солисти“ под диригентската палка на Константин Добройков е със..

публикувано на 28.10.24 в 10:15