Освен като града на липите, Стара Загора е известен още и като… града на бирата. Тук се намира един от най-големите и най-старите заводи за производство на пиво у нас, а откритият към него музей е сред най-посещаваните атракции в града.
Туристическата обиколка на производствените цехове и разглеждането на експозицията, проследяваща пътя на една от най-популярните марки бира у нас, може да се превърне в необичайно преживяване за любителя на кехлибарената напитка. Защо ли? Да започнем от края на обиколката, която завършва в дегустационната зала с халба пиво местно производство. Домакините горещо препоръчват да дегустирате и тяхната пивка жива бира, защото не се предлага никъде в търговската мрежа, а само тук, на място. Но преди да отпиете от пенливата течност, която замайва ума и повишава тонуса, подробно ще ви запознаят с пътя на пивоварната индустрия в Стара Загора. А той води началото си от 1902 г., когато младият д-р Константин Кожухаров се завръща от странство и построява първата местна пивоварна фабрика „Бъдащност” по чешки тертип. След първоначален бурен възход обаче предприятието фалира, за да бъде възкресено през 1921 г. от братята Златеви, които създават АД „Тракия” с участието на акционери от цяла България. Усилията им се увенчават с небивал успех. За кратки срокове лансираната от тях напитка намира добър пазар в цяла Южна България, налагайки се като една от най-консумираните марки от българите, известни иначе като върли любители на виното и ракията. Но и тук превратностите на историята си казват думата. Защото след края на Първата световна война пивоварната отново спира производство, а машините и инсталациите са разпродадени. Сградата се превръща в склад, а околните терени се засяват със зърнени култури. И така до средата на 50-те години на XX в., когато социалистическата власт започва строителство на нова фабрика на мястото на рухналите постройки и я кръщава „Загорка”. Жителите на града не могат да се нарадват на модерната си придобивка. Още в първите месеци фабриката буквално залива пазара с 10 милиона литра, а през следващите години продукцията й се удвоява и дори утроява… Днес „Загорка” е част от фамилията на холандската компания „Хайнекен” и е сред най-популярните ни марки бира. Какво още научава гостът на единствения по рода си у нас сертифициран Музей на бирата?
„Има витрини, на които са представени личните вещи на някои от първосъздателите на марката. Могат да се видят как са изглеждали етикетите в миналото, как са изглеждали бутилките” – разказва уредничката на музея Светла Димитрова. „Запазена е първата бутилка на пивоварната от епохата на „Бъдащност”, рекламни материали от 80-те години. Има книги от библиотеката на Андрей Брашованов – първият майстор пивовар у нас. Запазени са някои стари съоръжения. Има експозиция на уреди в лабораторията, където се тестват всички крайни продукти. Интересът е голям. И тъй като експозицията е на територията на действаща пивоварна, посещенията са регламентирани в петък, събота и неделя. Идват не само българи, но и гости от Япония, Англия, САЩ, Германия, Холандия, Русия и пр.”
Годишно музеят посреща над 2000 туристи. След като разгледат колекцията от 130 автентични експоната и дегустират пенливата течност, гостите си тръгват с подарък – симпатична фирмена чаша, която да им напомня за пътешествието им в света на бирата.
Снимки: www.zagorkatours.bg
Празниците наближават и офертите за Коледа и Нова година се разграбват като "топъл хляб". Резервациите са започнали още от месец септември и сега е почти невъзможно да откриете свободни места в по-популярните ни дестинации , съобщават..
Одеона на Филипопол е отправна точка за нови туристически маршрути в Пловдив. Това заяви министърът на туризма Евтим Милошев, който посети реставрирания обект в центъра на града. Античната забележителност е част от древния форумен комплекс и официално..
Този зимен сезон се очаква 5% ръст на туристите спрямо миналия, каза служебният министър на туризма Евтим Милошев при откриването на ски сезона в курорта Пампорово. Т уристите от Близкия Изток са сериозен потенциал за нашия туризъм - зимен, спа, както и..