Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Нещо ново, нещо сиво и нещо на заем

| обновено на 19.01.15 в 14:03 БНР Новини
Снимка: архив

Платформата за граждански таксиметрови превози „Юбер“ (Uber), която свързва шофьори с пътници, желаещи по-евтина услуга, вече присъства и на българския пазар. У нас се предлага най-ниският клас на услугата – ЮберИкс (UberX) и засега само в София.

„Стартирахме в България на 9-ти декември 2014-та“ – казва Пол Фогет, говорител на компанията – „Присъстваме вече малко повече от месец. Всеки може да свали безплатното ни приложение, което позволява  на хората да намалят разходите за поддръжка на автомобилите си, като возят пътници“. И допълва, че шофьорът и пътникът споделят пътуването и разходите по него, като се свързват през интернет. Приложението позволява още и заплащане  на ползваната транспортна услуга онлайн с дебитна или кредитна карта. В този смисъл „споделянето“ е по-скоро маркетингов трик: шофьорът и собственик на колата е доставчик на услугата, а пътникът - клиент, който я заплаща. Според сайта на компанията тарифите за България са 0.7 лв. първоначална такса, 0.2 лв. на минута и 0.4 лв. на км, което общо прави малко над 0.6 лв./км., ако приемем, че средната скорост в града е около 60 км/час.  Подобна или малко по-висока, около 0.77 лв./км. е дневната тарифа на евтините таксита в столицата. Мобилното приложение „Юбер“ позволява клиентът да даде обратна връзка за качеството на услугата, да получи ориентировъчна предварителна цена за курса, да сподели маршрута си със свои приятели за лична сигурност и спестява класическия трик на таксиметровите шофьори „нямам дребни“.

Има една подробност, обаче: у нас таксиметровите превозите се регулират  от агенция „Автомобилна администрация“ и общинските власти. Засега българският клон на „Юбер“, не се е обръщал към агенцията. От ведомството съобщиха още, че тя не е регистрирана. Пол Фогет, коментира, че представляваната от него компания изисква от шофьорите всички необходими документи по закон, но няма да легализира превозваческа дейност, защото се занимава със софтуер.

„Не сме транспортна фирма, а софтуерна“ – каза той за „Радио България“ – „наемаме стотици софтуерни инженери по света и планираме да направим това и тук. Имаме големи планове за България.“ Той коментира целите на компанията така: „Опитваме се да въведем иновации в законодателната рамка на всеки град, в който присъстваме. Вярваме, че бъдещето на транспорта ще е в това все по-малко хора да ползват собствени автомобили и все повече – да споделят автомобилния превоз. Работим с независими партньори, които могат да използват нашия софтуер като пътници и шофьори.“

По такъв начин, „Юбер“ се разграничава от отговорността да регистрира превозите, като я прехвърлят на шофьорите, които ако бъдат хванати от органите на КАТ и „Автомобилна администрация“ могат да отнесат солени глоби и спиране на автомобила от движение до шест месеца. Нелегалната транспортна услуга не защитава и пътниците в случай на пътен инцидент.  Компанията обаче печели от плащанията, които клиентите правят за превозите. Не е ясно и как НАП ще може да проследи приходите на „Юбер“ у нас, както и на шофьорите, които вероятно няма да имат трудово-правни отношения с нея. По такъв начин „Юбер“ наподобява добре известният модел на сивата икономика у нас, но с по-добър дизайн.

Платформата за граждански превози „Юбер“ стартира в САЩ преди около 5-6 години и към днешна дата услугите й се предлагат в много точки на света. В някои държави като Индия, компанията регистрира дейността си, а в други – не. В повечето страни на Европа „Юбер“ не се регистрира като превозвач и плаща само част от данъците, което й позволява да предлага по-ниски цени. Към днешна дата, услугите на „Юбер“ са забранени в някои държави от ЕС, напр. Франция, Австрия, като за целта има влязло в сила съдебно решение. В Индия и САЩ нашумяха няколко случая на сексуални посегателства от страна на шофьори на компанията върху клиентки.

Бизнес моделът на платформата за гражданско такси работи успешно там, където цените на такситата са високи и има голямо търсене. Засега, цените на такситата у нас и тези, на които започва „Юбер“ не се различават значително, а пазарът е свит.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

В село Могиляне почетоха жертвите на Възродителния процес

С голям възпоменателен митинг край кирковското село Могиляне беше отбелязана 40-тата годишнина от протестите на българските турци срещу т.нар. Възродителен процес и насилствената смяна на имената им. Сред присъстващите на митинга бяха и представители на..

публикувано на 26.12.24 в 13:54

Редица населени места в страната са без електричество след обилния снеговалеж

Заради обилния снеговалеж от вчера без ток са жители на столичния квартал Драгалевци, вилните зони "Килиите", Симеоново-Драгалевци, "Ярема", както и селата Владая, Плана, Пасарел, Железница, Бистрица, намиращи се около София. Град Самоков и курортът..

публикувано на 26.12.24 в 12:41
Архивна снимка

Протестиращи излизат в подкрепа на "споделеното родителство"

В Деня на бащата фондация "Споделено родителство" организира протест за законови промени, които да гарантират децата на разделени родители да могат да бъдат отглеждани с грижите и на двамата си родители. Събитието ще премине под мотото "Не на родителското..

публикувано на 26.12.24 в 12:13