Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Фондът за гарантиране на влоговете трупа пари, дългът му към държавата остава

Снимка: архив

Спестяванията на българите в банките надминаха 20 млрд. евро. В същото време по закон са гарантирани на 100% само влоговете до 100 000 евро. Какво става на практика при това положение се видя ясно по време на миналогодишната криза с четвъртата по големина банка в България. Поради неправилно управление от страна на мажоритарния си собственик и необезпечени кредити, КТБ изпадна в неплатежоспособност, централната банка я затвори, а накрая й отне и банковия лиценз. Тогава всички вложители в банката поискаха да се възползват от правото, дадено им от закона, да си приберат собствените пари от Фонда за гарантиране на влоговете. Оказа се обаче, че в този фонд няма необходимите над 1,5 млрд. евро и се наложи държавата да тегли външен заем, за да захрани сметките на фонда, който от своя страна да се издължи на вложителите. Така хем държавата задлъжня, хем фондът се сдоби с дълг. В края на цялата тази операция той излезе на червено с 1 млрд. евро и абсолютно празни каси. А никой не може да даде стопроцентова гаранция, че и някоя друга банка в страната няма да изпадне в сходно на Корпоративна търговска банка трудно положение и да се наложи отново фондът да изплаща гарантираните по закон влогове.

Сега стана известно, че банките в България са превели по сметките на фонда първата си задължителна годишна вноска и така са му осигурили глътка въздух. Парите са обаче твърде малко – 130 млн. евро срещу 20 млрд. евро общо депозити. Капка в морето.

Това твърде опасно положение обаче би трябвало да удвои усилията на Фонда, който е едновременно и длъжник, и собственик на теория на много активи на неблагополучната Корпоративна банка. В нея тези дни влязоха след нарочни промени в закона специални синдици на фонда, чиято основна задача е да продадат на най-изгодната възможна цена останалите активи на финансовата институция, да съберат по този начин пари, за да се върне дълга към държавата и да се попълнят касите на фонда. Задача с висока степен на трудност, неясен и продължителен край. Според някои, операцията по ликвидирането на имуществото на фалиралата банка може да отнеме към десетина години и никой точно не може да каже колко пари в крайна сметка ще се съберат. Особено като се имат предвид изключително заплетените и в много случаи съмнителни сделки, в които е била замесена банката на междувременно избягалия от страната банкер и бизнесмен Цветан Василев. А операцията е и високорискова. Само преди седмица стана ясно, че бизнес империята на този олигарх, както мнозина го наричат, която е всъщност сред най-големите длъжници на банката, се разпродава на нови чуждестранни собственици. Те обещават да върнат дългове на стойност 900 млн. евро, значителна част от тях точно към КТБ, но съмненията в тяхната платежоспособност преобладават. Дотолкова никой не вярва на тези „инвеститори от ЕС”, както самите те се определят, че Националната агенция за приходите запорира активи и акции на целия пакет от компании, които Цветан Василев твърди, че е продал. Целта на властите е ясна: да не позволят тези длъжници на банката да се измъкнат и да не могат да си платят дълговете. Общественото мнение е много положително настроено към тези мерки на държавата, защото почти всеки българин има някакви пари в банка и иска да бъде сигурен, че и в случай на затруднения, ще може да си прибере спестяванията.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Пътната агенция има вина за катастрофата с македонски автобус на магистрала "Струма"

Частична вина за трагичната катастрофа на автомагистрала "Струма" , при която загинаха 45 души от Северна Македония има и Агенция "Пътна инфраструктура", реши Окръжният съд в Перник. Катастрофата стана около 2.00 ч. на 23 ноември 2021 г., на 31-ия..

публикувано на 09.01.25 в 09:05

Автомобилно шествие срещу лошото състояние на пътищата в Северозападна България

Няколко граждански сдружения от Лом и Козлодуй организират от 16:00 часа днес протест и автомобилно шествие срещу лошото състояние на пътищата в Северозападна България и по-специално на пътя Лом - Козлодуй, по който ежедневно пътуват много хора от..

публикувано на 09.01.25 в 07:10

Зелен билет за градския транспорт в София за два дни заради мръсния въздух

След дни наред отчитано превишение на фините прахови частици във въздуха на София като мярка за решаване на проблема от Столичната община въвеждат зелен билет на стойност 1 лв. за пътуване в градския транспорт, както и безплатно паркиране в..

публикувано на 09.01.25 в 06:10