Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Възможно ли е „постдигитално съществуване“

БНР Новини
Black Hawk Paint от Ади Уагенкнехт
Снимка: Bitforms Gallery NY

Отговор на този въпрос ще потърсим от 19 до 28 юни, когато за втора поредна година Пловдив ще е домакин на  Международния фестивал за дизайн и визуална култура ONE DESIGN WEEK. Темата на седмото издание на фестивала е Digital One и ще бъде разгледана в специално създадената изложба „Постдигитално съществуване“. По традиция форумът събира изтъкнати имена от цял свят, добре познати в сферата на дизайна и визуалните изкуства, представящи добри практики и актуални тенденции в сектора. Куратор на изложбата е Рене Беекман, холандец, който живее и работи в България от 12 години. Той е художник, преподавател и съосновател на магистърската програма „Дигитални изкуства” в Националната художествена академия в София. Ето какво ни разказа той на български език…

СнимкаЗаглавието на изложбата Being Post-Digital произлиза от книгата „Дигитално съществуване” на Николас Негропонте от 1995 г. В нея той описва прехода от аналоговия към дигиталния свят. Всичко се случи много бързо и това, което тогава си го представяхме като дигитално, се промени коренно. В началото си мислехме, че компютрите са : екран, клавиатура… Докато тези дни Google съобщи, че ще правят някои от дрехите, като част от интерфейса за управление на компютрите около нас. Това е период, който от 15 г. се нарича постдижитъл. На български език тази дума означава, че това което е било „преди” вече е приключило. Но всъщност  Being Post-Digital продължава и ще продължава да се развива… В тази изложба ще бъдат представени творби, които вече не се ползват по традиционния начин, няма много видео прожекции, но имаме живопис, скулптура и много други работи, изработени дигитално или на концептуално ниво дигитални.

През 2000 г. известният композитор на електронна музика Ким Каскон въвежда за първи път думата „постдигитално“. Оттогава терминът е широко използван в дискусии за съвременно изкуство и култура. Той описва ситуацията, в която вече не сме загрижени от това да станем дигитални. Нашият свят вече е напълно дигитален и това дълбоко променя начина, по който живеем, работим и мислим. Дигиталното вече не е инструмент, а практика, която има отношение към света. Изложбата ще покаже работи на близо 20 артисти от 8 страни, които творят през погледа на тази постдигитална ситуация. Рене Беекман ни разказва за някои от тях:

Quantum Foam #1 от Фредерик де УилдеЩе ви представя трима интересни чуждестранни художници. Това са Ади Вагенкнехт – американска художничка, която живее в Австрия. Работата с която ще участва Black Hawk Paint комбинира хакване на готова технология с концептуално изкуство . Тя използва дрон вместо четка и създава живопис, която провокира смесени чувства на романтика към технологията и творческата експресивност. Белгийският художник Фредерик де Уилде работи на границата между науката и изкуството. Интересува се от творческия резултат при пресичането на двете области и от хакването на квантовия шум, основата на нашата Вселена. За създаването на своите творби, той работи с лаборатории и университети от цял свят, включително и с лабораториите на НАСА. В тази изложба де Уилде ще покаже две малки скулптури, създадени по данни от квантово измерване, направено в лаборатория в Австралия. Карл-Йохан Росен е от Швеция ще се представи с работата си I speak myself into an object. Проектът му едновременно е книга и компютърна програма. Компютърната програма съдържа дизайна и оформлението на самата книга, като част от кода й е и съдържанието на самата книга. Когато стартираш софтуера, той възпроизвежда оформлението на книгата със софтуерния си код като нейно съдържание. Съдържанието на книгата е написано на програмния език С++. Този език обикновено е предназначен да бъде писан от хора и четен от компютри. Когато четем книгата на глас, този програмен език се превръща в говорим език и ни дава възможност да разберем кода по нов начин – ни обяснява нашия събеседник.

Попитахме го  за отражението на дигиталната революция върху нашия живот, а той с усмивка ни отговори: Аз не вярвам, че ще дойде време в което ще ползваме техниката по-малко, напротив – ще се ползва все повече, и повече – каза в заключение Рене Беекман.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Милена Селими с награда за най-добър превод в Албания за "Времеубежище"

Милена Селими, преводачката на албански език на романа "Времеубежище" на Георги Господинов, която е и представителят на българите в Комитета на националните малцинства в Албания, получи наградата за най-добър превод през 2024 г. от провеждащия се в..

публикувано на 16.11.24 в 21:10
Кадър от „Идва есента“

Музиката е на фокус в Киномания – най-старата филмова панорама у нас

Тази вечер, 13 ноември, в Зала 1 на НДК в София започва 38-ото издание на Киномания. Началото на кинопанорамата ще бъде дадено с най-новия игрален филм на режисьора Милко Лазаров "Стадото”, чиято световна премиера беше преди месец в Лондон, в..

публикувано на 13.11.24 в 10:10

БНР пита: Кои са българските посланици на културата на 2024 г.?

Инициативата на програма "Христо Ботев" на БНР, започнала през 2021 г., се фокусира върху постиженията на писатели, поети, драматурзи, художници, музиканти, актьори, композитори, кинодейци и представители на българското танцово изкуство, чието..

публикувано на 11.11.24 в 20:05