Името на Красимир Георгиев или Красьо Черния – прозвището, с което е по-известен, нашумя преди време във връзка с лобиране и назначения в съдебната система. Това беше един от емблематичните скандали, свързани с вплитане на частни интереси в публични институции. Последва вълна от неудобни разкрития, при които властимащи бяха уловени в сделки с мощни бизнес структури, не винаги работещи на светло.
Постепенно, през последните 5-6 години стана ясно, че зад голяма част от действията и изказванията на български депутати и граждански активисти, прозират частни интереси. Това коментира Катя Христова от асоциация „Прозрачност без граници“ по време кръгла маса, посветена на осветляване на лобизма. Тя формулира проблема така:
Под мотото,че народният представител представлява интересите на народа, или пък че гражданските организации представляват мнението на гражданите, на лобирането се придава една обществено приемлива маска. В България вече съществуват не малко механизми, ориентирани към предостаявнето или поне регламентирането на възможност за различните групови инртереси да участват в различни формати на консултиране. Те обаче се ползват изключително фасадно.
Подобни практики се отразяват пагубно върху доверието в институциите и законността, а структурите на демократичната държава се свеждат до инструменти на олигархията.
Лобирането е нерегламентирано, но и непреследвано
Около 77 процента от българските граждани не са наясно кой за какво и пред кого лобира, сочи проучване на „Прозрачност без граници“, което обхваща още 18 държави от ЕС. Две-трети пък считат, че лобирането у нас е нерегламентирано. Най-добре се позиционира страната ни по равнопоставеност – 38 процента от анкетираните са на мнение, че могат да влияят върху вземането на управленски решения, въпреки че това не е лесно. У нас, обаче, липсва стратегия за борба с нерегламентираното влияние, а това означава, че непрозрачното лобиране е на път да се превърне в модел на работа. В тази насока говорят и данните, че промените в Наказателния кодекс, които инкриминират търговията с влияние, не се прилагат ефективно и въпреки ширещата се корупция, за периода 2011-2013-та, са осъдени едва 7 лица за търговия с власт.
Хаотично законодателство
По данни на Центъра за правни инициативи повече от половината закони се изменят и допълват в рамките на една година, а над една-трета от приетите актове се оказват в разрез с Конституцията. Сред пропуските в работата на Народното събрание са липсата на програма, която да позволи на заинтересованите групи от обществото да се информират за основните насоки на законодателния процес. Народните представители не отчитат срещи с лобисти или проведени консултации по изменения и допълнения на нормативната система. Политическите партии пък не са дали гласност за финансирането си, включително на предизборните си кампании.
Изход има и той е в регламентиране на лобирането
До момента са разработени пет законопроекта за уреждане на лобирането, но не се е стигнало до действащ закон, стана ясно от изнесената информация. Сред положителните практики в ЕС, от които България може да се възползва, според Хелъм Тръмп, представител на секретариата на „Прозрачност без граници“, са регистър на лобистите, публичен и своевременен достъп до информация и законодателно досие.
Една от основните мерки за постигане на прозрачност – поясни Хелън Тръмп – е въвеждането на задължителен регистър на лобистите. Твясно свързана с това е проактивната прозрачност – администрацията и властите да публикуват информация от срещите си с лобисти.
„Прозрачност без граници“ предложи списък с 30 мерки за лобизма, но той няма как да заработи, без ефективна съдебна система.
Шансовете кандидатурата на “БСП – Обединена левица” за председател на Народното събрание да бъде подкрепена са големи, тъй като първите две политически политически сили не могат да се разберат, заяви Румен Гечев, член на Националния съвет на БСП..
ГЕРБ ще се опита да намери път за мнозинство за съставяне на правителство през формулиране на общи цели, каза пред БНР зам.-председателят на партията Даниел Митов. Според депутата опитите да бъде създаден санитарен кордон около “ДПС – Ново начало”..
На 10 ноември 1989 г. пленум на Централния комитет на Българската комунистическа партия сваля от власт своя генерален секретар и председател на Държавния съвет Тодор Живков. Така започва символичното начало на прехода от еднопартийна система към..
Велико Търново е градът с най-много културно-исторически забележителности в България. Няма човек у нас, който да не се вълнува когато стъпи в Старата..
Българи от 18 държави, 34 училища зад граница и 8 български лектори от университети в чужбина са участниците в първата година на Националната..
Министерството на правосъдието публикува за обществено обсъждане два законопроекта в изпълнение на ангажиментите на страната по Националния план за..