Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Българската търговия с високи апетити към пазари извън ЕС

Снимка: архив

Министерството на икономиката обяви, че възнамерява да разкрие търговски представителства на България в Куба, Мексико и държави от Северна Африка. Обмисляло се също изпращане на търговски аташета в Сингапур и Индонезия. Намерението е ново само дотолкова, доколкото разширява кръга на замислените дестинации с Куба и Мексико. През януари министерство аргументираше пренасочването на търговски представителства към държави на изток с аргумента, че родният бизнес трябва да бъде подпомогнат да преодолее загубите си от ембаргото на ЕС за руските пазари. Аналогични идеи лансираше, още в началото на 2014 г., и правителството на Пламен Орешарски, но с аргумента, че вече не се налага поддържане на търговски служби в ЕС, тъй като след присъединяването към него търговските отношения с европейските държави са лесни и добре уредени още на макрониво. Тогава България имаше търговско-икономически служби в 44 държави, а в тези държави отиваше 90% от българския износ. Но сегашното правителство възнамерява не само да пренасочи търговско-икономическите служби към страни извън ЕС, а и да подобри подготовката и подбора на техните служители. Предвижда още да внесе промени в услугите на Агенцията за експортно застраховане, така че те да станат по-атрактивни и изгодни за българския износител. Идеите на кабинета съвпадат с интересите и исканията на бизнеса, който още не е забравил времената, когато България имаше огромен по обем и разнообразие износ за държави от Близкия Изток например. В българската икономика обаче днес преобладават относително дребни производители и пренасочването на търговията към държави извън ЕС, особено когато става въпрос за големи такива като Китай и Индия, предполага също коопериране на много дребни производители за износ под една марка. Затова, при децентрализирана икономика, каквато днес е българската, пренасочването към нови пазари не е подвластно само на изпълнителната власт, а зависи и от взаимодействието й с бизнеса. В тази връзка министерството на икономиката обмисля, ако бизнесът иска да има търговски аташета в страни, където самото то не предвижда такива, назначаването на аташета да може да става и под формата на публично-частно партньорство. Идеите за пренасочване на българската търговия към пазари извън ЕС са явна необходимост, щом са споделяни от толкова различни правителства, но засега явно не са повече от една нереализирана политика, за която само се говори.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Българското духовенство и миряни се прощават с игумена на Зографския манастир

В митрополитската катедрала "Св. Неделя"  архиереи на БПЦ отслужват заупокойна света Литургия в памет на игумена на Зографския манастир архимандрит Амвросий. След кратко боледуване Негово Високопреподобие схиархим Амвросий напусна този свят на..

публикувано на 28.01.25 в 10:02

Обсъждат възможностите за туризъм в България след влизането в Шенген

Българският съюз по балнеология и СПА туризъм организира кръгла маса на тема "България в Шенген – предизвикателства и възможности за туризма". Събитието се провежда днес в столичния хотел "Хилтън". "Пълноправното членство на България в..

публикувано на 28.01.25 в 08:10

Остава топло и слънчево, в ранните часове на вторник – мъгли

Във вторник , 28 януари, на много места в равнините и котловините ще има мъгла. Около обяд в повечето райони, с изключение на поречието на Дунав и в западната част от Горнотракийската низина, видимостта временно ще се подобри. Минималните..

публикувано на 27.01.25 в 18:10