Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Във Велико Търново започва летният оперен фестивал „Сцена на вековете” 2015

БНР Новини
Снимка: БУЛФОТО

„Сцена на вековете” – фестивалът, вдъхновен от героичното историческо минало на страната ни, отново ще потопи почитателите си в магията на операта. Това издание е по-специално, защото се навършват три десетилетия от първата постановка на Софийската опера и балет на хълма „Царевец”. Оттогава естественият декор на средновековните крепостни стени се превръща в постоянна сцена за спектаклите. След 21-годишно прекъсване, форумът е възстановен през 2008 г. по повод един век от обявяването на Независимостта на България.

Тазгодишната „Сцена на вековете” предлага в две поредни вечери (24 и 25 юли) първата опера на Маестро Георги Атанасов „Борислав”. Създадена през 1911 г. по едноименната драма на Иван Вазов, тя остава в културния летопис като първата българска историческа опера.

Шедьовърът от руската класика – операта „Борис Годунов” от Модест Мусоргски ще прозвучи на 31 юли и на 1 август. Изненадата, която режисьорът акад. Пламен Карталов поднася на публиката е на финала – вместо със смъртта на угасналия от мъка руски владетел, постановката завършва с шествие през катедралата „Василий Блажени”. Премиерата й бе играна миналото лято с голям успех пред храм-паметника „Александър Невски”.

Борис Спасов, който ще дирижира „Борис Годунов” през двете вечери, разказва за ролята на фестивала в културния живот на българина и за приноса на акад. Пламен Карталов:

Той е изключителен драматург и оперен режисьор. Направи ефектна и раздвижена постановка, много интересен декор – например повехналите брези на сцената символизират социалното положение на народа, който е главно действащо лице заедно с Борис Годунов в тази монументална драма. Фестивалът „Сцена на вековете” е неизменна част от културната политика на България. В първото издание е била поставена операта „Ивайло”, дирижирана от самия композитор Марин Големинов и режисирана от Пламен Карталов. Той има огромна заслуга за поддържането на този фестивал. А самият форум се радва на международен отзвук – всяка година събира голям брой чужденци.

Интересно подробност е, че операта „Борис Годунов” има няколко оркестрации. След като Мусоргски я написва, той за няколко месеца завършва оркестрацията й. По-късно се появява изключително ценната преработка на Николай Римски-Корсаков. В този вариант операта се е играла десетки години в Русия и по света. Дмитрий Шостакович също е сред големите имена, работили върху шедьовъра. Спектакълът на Пламен Карталов е по редакцията на диригента Дейвид Лойд-Джоунс.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Рок певецът Тома събира своите "Белези" във втори солов албум

Още с появата си на българската музикална сцена преди почти 20 години, рок музикантът Тома Здравков ни спечели с автентичното си присъствие. Макар и посветен основно на рокендрол, пънк и кънтри звука, Тома винаги е бил далече от образа на лошо момче –..

публикувано на 11.11.25 в 10:15

С концерт на Ars Nova Napoli София чества 2500 години от основаването на Неапол

Вълнуващо преживяване предлага Европейският музикален фестивал на столичните меломани на 10 ноември. 2500 години от основаването на легендарния с красотата си италиански град Неапол ще бъдат отбелязани със специално събитие – концерт на формацията Ars..

публикувано на 09.11.25 в 10:05

Марин Големинов - "Нестинарка"

Завършена през 1940 г., танцовата драма е представена за първи път на 4 януари 1942-ра в Софийската опера под диригентството на Асен Найденов. Либретист и режисьор е Хрисан Цанков, хореографията е на изключително талантливата Мария Димова,..

публикувано на 07.11.25 в 10:15