През отминаващата седмица започна последният сезон на сериала „Южен поток”. След като през 2014 г. блокира проекта за този газопровод под натиска на Европейската комисия и на лобисти от САЩ, скоро ще стане ясно дали България ще се окаже уинър или лузър в тази сага. След началото на демокрацията в нашата страна тези две английски думички станаха модни и често използвани вместо българските „печеливш” и „губещ”. Май втората звучеше по-често, поне досега, когато ставаше въпрос за отстояване на националните ни интереси.
Но както и да е. В сряда сюжетът се обогати, след като медиите тиражираха новината, че руската газова мегакомпания „Газпром” официално разтрогва договора за построяването на „Южен поток”, който трябваше да доставя руски газ за Европа през Черно море и България, заобикаляйки размирна Украйна. Но малко бяха медиите, които отбелязаха под гръмкото заглавие, че се разтрогва договорът само с „Южен поток транспорт”, дружеството, което трябваше да положи тръбите в офшорния сектор на газопровода, т.е. по дъното на Черно море от Русия до България. Пресслужбата на нашето правителство светкавично разпространи съобщение, в което се уточнява, че българският енергиен холдинг и българската страна по договора нямат никакво участие в изграждането на морския участък на „Южен поток”. В прессъобщението се казва също, че към момента българската страна не е получавала официално писмо за прекратяване на проекта на българска територия. С други думи, българското дружество по проекта продължава да съществува. Впрочем в пристанищата на Бургас и Варна продължават да са на склад част от тръбите предназначени за офшорната зона.
В края на декември 2014 г. руският президент Путин съобщи по време на посещението си в Анкара, че „Южен поток” минава в историята и проектът се пренасочва към изграждане на „Турски поток”, който практически щеше да използва немалка част от трасето на „Южен поток”. Казвам „щеше”, тъй като поради кризата между Москва и Анкара във връзка със свалянето на руския военен самолет от турските ВВС, и „Турски поток” изглежда вече е замразен. Интригата се заплете още повече, след като в четвъртък „Газпром” засекрети дейността си по реализацията на „Турски поток”. Няколко дни преди това българският вестник „Стандарт” съобщи за възможно възстановяване на проекта „Южен поток”, което обаче беше отречено както от премиера Бойко Боисов, така и от руския министър на енергетиката Александър Новак.
На този фон, Бойко Борисов с ентусиазъм заговори за „български поток” и по-точно за изграждане край Варна на разпределителен газов хъб „Балкан”, в който ще пристига газ от Азербайджан, Румъния и … от Русия. По думите му, Европейската комисия няма нищо против това, след като ще бъдат спазени изискванията на Третия енергиен пакет на ЕС. А България ще започне да печели милиони от транзита към страните от Източна и Централна Европа. Но дали не се правят сметки без кръчмаря? Сигурен ли е Борисов, че Газпром ще прости на България за провала на „Южен поток” и ще започне да пълни хъба „Балкан”? Защото нито азерският, нито който и да било друг газ ще е в достатъчни количества, за да се изпълни хипотетичното предназначение на хъба.
Не трябва да сме експерти, за да разберем, че ситуацията е в края на краищата проста. Русия има интерес и все по-голяма необходимост да продава своя газ на Европа. А Европа няма как да задоволява нуждите си без руски газ, колкото и да приказва за диверсификации и тем подобни. Така че трябва скоро да очакваме някакво разплитане на тази ситуация. И дано тогава България не се окаже основния лузър в провала на „Южен поток”.
В „България днес“ говорим за очакванията от Бюджет 2025 г. и опасенията на синдикалистите. Бедни ли сме на фона на държавите от ЕС и ако „ДА“ - как може да се промени това? Костадина Бело за продължаващото добро сътрудничество между България и..
В сряда , 29 януари, по поречието на Дунав и в западната част на Горнотракийската низина, ще се задържи мъгливо. Над по-голямата част от страната ще е предимно облачно и до вечерта на места в Западна България ще завали дъжд. Ще продължи да духа..
Параходство "Български морски флот" провежда собствено разследване за случая със задържания в Балтийско море кораб "Вежен". Това съобщи изпълнителният директор капитан Александър Калчев. Той представи снимки от кораба, с които по думите му се..
Българо-албанска бизнес камара ще подпомага връзките между албанската и българската общност в сферата на бизнеса, като амбицията е да създаде едно уникално..
Ползите за България от пълното влизане в "Шенген" се оценяват на над 800 млн. евро годишно. Най-големи ще са за производителите и износителите. Но..
След близо 80 години, нова гнездова колония на застрашения къдроглав пеликан се сформира в България. Птиците заеха изкуствени острови, изградени от..