Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Среща на световния джаз с българските традиции

Ерик Трюфа и Янка Рупкина
Снимка: Владислав Христов

Една от тайните за дълголетието на джаза е в подхранването му от страна на традиционните музики. Другата безспорно е в импровизационния му характер. И двете тайни бяха разкрити пред публиката във Второ студио на БНР от корифеи и в двата жанра – Ерик Трюфа и Янка Рупкина.

Френският тромпетист завладя въображението на публика и критика още в края на миналия век и малко след смъртта на великия Майлс Дейвис бе единодушно обявен за новия Майлз. В София Ерик бе придружен от филмовия композитор и режисьор Зигфрид – импровизатор извън жанровете. Именно по негова идея към тях се присъединиха и младите български традиционни певици от трио Авигея. Голямата изненада обаче бе Янка Рупкина – едно от имената на Мистериите на българските гласове и трио „Българка”. 
Малко преди началото на концерта, Ерик сподели пред зрителите и слушателите ни:  

Бях на 15 години, когато слушах Янка. Слушах нея и „Пинк Флойд”. Всичко, което разчупва ограниченията е добро, стига да е направено с вкус. Вкусът е нещо субективно. Творчеството е духовно и не минава през компютър. Няма пряка връзка между Бог и интернет. Аз съм само скромен апостол – след Рахманинов, Стравински, и разбира се – Янка.

Досега Ерик е работил с гласове от Западна Европа и Африка и след срещата си с Янка се замисля за по-задълбочен проект с нея. От своя страна, гласът на Янка е бил свързван както с имена на алтернативната сцена като Transglobal Underground и Кейт Буш, така и със самия Джордж Харисън. Но разликата между повече или по-малко комерсиалните проекти и на двамата с това, което сътвориха пред отворената за експерименти софийска публика само затвърди усещането за сценична магия, за която както написаното тук, така и записът са само бледо отражение.

За Ерик импровизацията въпреки риска е в директна връзка с духа, с усещането на изключителността на момента.

За Янка е достатъчно, че тя пее добре, а Ерик свири добре. Като дълбоко вярващ човек, тя се чувства като осенена от Бога – без значение дали е на живо или на запис. Нека припомним, че Янка живее втори живот – тя е сред малцината оцелели от самолетна катастрофа през 1971-ва.

Що се отнася до Зигфрид – в компанията на най-добрите се чувства уютно, като в семейство.

Останалото е музика, извираща от времето и вливаща се във вечността. 

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

"Това е България" – авторска песен на Мария Ангелова

"Това е България – велика и свята" … пее Мария Ангелова в авторската ѝ песен, която избрахме да чуем заедно в деня на Националния ни празник – 3 март. В нея тя задава въпроси, които са все по-актуални за нас, като българи: "Дали е България,..

публикувано на 03.03.25 в 10:15

"Пуста младост" – нов прочит на сакрална фолклорна песен

Повече от плодотворно е началото на 2025-а за Деси Добрева – между пътувания по целия свят, тя успя да реализира и втори сингъл. След авторската ѝ песен "На края на земята", идва нейната интерпретация на народната песен от село Пирин "Пуста младост"...

публикувано на 02.03.25 в 10:15

LATIDA продължават с лекота напред с "Фак[т]"

LATIDA е вокално дуо, което напоследък утвърди своето място в музикалния живот на България не само с участието си в разнообразни проекти, но и с авторските си песни. Те са Яна Балева и Елизабет Нешева, които познаваме отпреди години още като част от..

публикувано на 28.02.25 в 10:15