Софийската национална опера и балет откри бляскаво новия си сезон 2016/2017 г. с премиерата на балетите „Петрушка” и „Жар птица” от Стравински - възстановка на оригиналните спектакли от „Руските сезони” в Париж на Сергей Дягилев. Знаменитият руски балетист и постановчик Андрис Лиепа, под чието ръководство беше осъществено голямото културно събитие, беше специален гост в предаването на БНР за музикално-сценични изкуства „Каста дива”.
Най-напред ще кажа, че много обичам този театър, защото за първи път танцувах на тази сцена през 1987 г. на премиерата на „Лешникотрошачката”, в постановката на Григорович. Баща ми Марис Лиепа вече беше работил две години като ръководител на балета на Софийската опера. И днес, когато пристигам тук, усещам нещо много близко и родно, когато се преобличам в същия кабинет, в който работеше татко! Някога той възстанови тук знаменитата балетна миниатюра на Стравински „Видението на розата”, която също е от репертоара на „Руските сезони” на Дягилев. Когато я гледах, се питах: "А защо не се възстановят и другите спектакли?" За съжаление баща ми си отиде от живота много рано! Реших аз да продължа тази прекрасна традиция – да бъдат възстановени спектаклите от „Руските сезони”. През 1992 г. започнахме и на следващата година „Петрушка”, „Жар птица” и „Шехеразада” бяха показани най-напред на сцената на Мариинския театър в Санкт Петербург. Всички толкова много ги харесаха, че те продължават да се играят без прекъсване вече 23 години! А щом се играят в Мариинския театър, знаете, всички театри по света искат да ги прибавят и в своя репертоар! Това не е просто една поредна нова постановка, това е възстановяване на част от историята на световната култура! А аз влизам в ролята на добрия реставратор.
За артистите това също е голямо събитие, защото Петрушка е танцувал на премиерата Нижинский. Жар птица е танцувала Тамара Карсавина. Самият Фокин е танцувал Иван Царевич. Това са все големи артисти! А след Нижинский Петрушка са танцували Нуреев, Баришников, Василиев – най-великите балетисти в света! Това е невероятна роля! Трябва да се преродиш и да бъдеш кукла, да се движиш като кукла. Това е още по-трудно, отколкото да танцуваш Принца в „Лебедово езеро”! Навремето тези спектакли са били революция в балетното изкуство! Когато говоря за тях пред младите хора, аз ги сравнявам с това, което беше филмът „Аватар” в киното – един нов свят.
За публиката тези спектакли са като история на изкуството на ХХ век. Спомням си как, когато ги поставях в Дрезден, дойдоха музиканти и любители на музиката, за които Стравински е един от основоположниците на музиката на ХХ век. От друга страна, дойдоха хора, които редовно посещават Дрезденската галерия, и искат да видят ескизите на Бенуа и Головин, костюмите на Бакст в „Жар птица”. Когато гостувахме в Париж /там вече пет пъти пресъздаваме „Руските сезони“ от 2009 г. насам/ сред публиката бяха Пиер Карден, Валентино и много други дизайнери, за които това е част от световната култура, от която черпят идеи за своите десени и модели!
Всеки, който някога се е занимавал с изкуство, иска да види, да почувства магията на „Руските сезони” на Дягилев. А децата, които ще дойдат, за да гледат приказките, така ще се запознаят и с музиката на Стравински, и с изкуството на художниците, създали сценографията и костюмите, под формата на игра ще се запознаят с историята на световната култура. И когато някой ден отидат в Москва, в Третяковската галерия, ще видят ескизите на Головин за Жар птица и ще си спомнят: „А, ние това сме го виждали в София!”
За всички, които не са успели да съпреживеят духовната наслада от премиерните спектакли на балетите „Петрушка” и „Жар птица” от Стравински в Софийската национална опера и балет, следващата възможност ще бъде през месец април 2017 г. Спектаклите ще бъдат на 2-и и 7-и април от 19 ч.