Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

"Светлина и сребро" в обектива на Калин Костов

БНР Новини

На 20 юли Галерия SYNTHESIS ще представи авторската изложба на Калин Костов – „Светлина и сребро“. Експозицията е създадена чрез колодиев процес върху черно стъкло – техника, която изисква много време и задълбоченост. Това по-скоро е ритуал, който дава усещането, че снимката минава през цялото същество на фотографа – споделя авторът:


От подготвянето на самия материал и стъклото, през нанасянето на емулсията, до подготовката на камерата и модела и самото заснемане – всичко минава през ръцете ти. След това може да докоснеш готовия продукт – не го гледаш на монитор, фотокамера или телефон. В основата на този тип снимки е сребърният нитрат, а фотографията е едно своеобразно рисуване със светлина. Затова реших да озаглавя изложбата „Светлина и сребро“.

Калин Костов е носител на награди и медали от международни конкурси под егидата на FIAP (Международна федерация на фотографското изкуство). Увлича се по фотографията още като дете. На 11-12 годинисилно се впечатлява от руската техника и по-конкретно от камерите с шахтов визьор. Професионално снима от седем години насам.

Започнах с една малка камера, която по-късно бе открадната  – разказва фотографът. – Преминах към по-хубав модел и усетих, че наистина се запалвам. Стана ми интересно как е произлязла самата фотография и започнах да връщам времето назад – към епохата на филмовата фотография и различните формати при заснемане на филмова лента, докато се стигне до мокрия колодиев процес от зората на фотографията. Официално е регистриран като метод на заснемане през 1851 г.

Характерна особеност при създаването на колодиевата снимка е употребата на опасни вещества. Калин Костов се е опитал да ограничи работата с тях доколкото е възможно.

При процеса по проявяването на снимката се ползва калиев цианид, който е токсичен. Аз го замених с други химикали, които вършат същата работа. Задължително е при самото заснемане да се работи с ръкавици и маска, за да не се вдишват изпарения, особено сега, когато е по-топло, изпаряването на химикалите се засилва. Работи се с етер, който е силно летливо вещество. Етанолът също е лесно запалим, въобще материали, към които трябва да се подхожда с особено внимание.

Колодиевата снимка е предизвикателство не само към фотографа, но и към самия модел. Целта обаче оправдава средствата – заснетите образи са живи, пластични, а всеки един лицев нюанс е отразен до най-дребния детайл.

Специфичното при този вид фотография е, че емулсията, която се използва, е слабо светлочувствителна – обяснява Калин. – При заснемането моделът трябва да стои няколко секунди неподвижен, за да се получи снимката. От една страна това е плюс, но от друга е и минус, защото може снимката да не е ясна, фокусът да не е остър там, където е необходимо. Положителното за мен е, че моделът през тези четири секунди се отпуска и е истински себе си.

Изложбата е част от програмата на осмото издание на Месеца на фотографията и може да бъде разгледана до 20 август тази година.  На откриването авторът ще покаже камерата и обектива, с които е работил. Моделът, който е с антикварна стойност, е произведен през 1888 г.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

Още от категорията

Кабаретен спектакъл разказва вдъхновяващата история на Ърта Кит в София

Български творци разказват легендата за американската актриса и певица Ърта Кит в кабаретен спектакъл. "Обсебена от Ърта" обединява в себе си музика на живо, театър и джаз – всичко онова, което е необходимо, за да потопи публиката в друга епоха, в..

публикувано на 12.10.25 в 13:15

Плитка от култури – когато албанската душа говори на български

В сърцето на София, във величествената сграда на СУ "Св. Климент Охридски", бе разкрита една частица от албанската душа. Става дума за представянето на романа "Отрязаната плитка" от известната писателка Майлинда Брегаси – силен глас на..

публикувано на 10.10.25 в 08:10

С "Изкупление" Ивайло Каменов приканва към смирение пред неизбежността на отминаващия земен път

Ако направим крачката отвъд с пречистена душа, ще се озовем на небесните зелени пасбища, тихи води и прави пътеки. За да се сбъдне упованието ни обаче, е необходимо да изкупим греховете си на Земята. С изложбата си "Изкупление" в столичната..

публикувано на 08.10.25 в 13:25