Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Жаблянският манастир „Св. Йоан Кръстител“ – живот, отдаден на труда и Бога

БНР Новини

Жаблянският манастир „Св. Йоан Кръстителе сгушенв пазвите на Конявската планина, недалеч от с. Жабляно. В него монасите се издържат сами, така, както е казано в Библията, човек „с труд да изкарва прехраната си“. Няма точна дата за възникването на обителта. Предполага се, че е издигната на мястото на древно светилище. За сведенията, достигнали до нас, благочинният отец Климент казва:




СнимкаЗа жалост манастирът е горял два пъти и всичко е унищожено. Това, което знаем, е от местните хора. В двора на манастира има две кръгли, издялани от гранит, колони, характерни за ранното християнство. Предполага се, че на това място още в римско време е имало християнски храм. Вероятно аязмото, което днес е в двора на манастира, е било част от олтара. Знае се, че Св. Иван Рилски, тръгвайки от неговото с. Скрино по поречието на Струма, е бил и в Жаблянския манастир за кратко. Няма писмени сведения за духовния живот, който се е водил тук. По време на османското владичество се предполага, че е имало и кланета, защото където и да копаем, навсякъде откриваме хаотично разхвърляни човешки кости. Това говори за активен живот в обителта. След 1944 г. в манастира е живял само един йеромонах. Когато комунистите са искали да изсичат манастирската гора, приблизително 800 дка, той се е противопоставил и е бил убит. След това манастирът запада. Местните хора са водели тук добитъка на паша и водопой. Има стари постройки, които наскоро обновихме. През 60-те години Светият Синод изпраща три монахини, които с голяма прецизност са записвали богослужебните правила, изчитани съответния ден. През 1979-а идва настоящият игумен архимандрит Касиан. Близо 12 години живее с един послушник и един възрастен човек. Било е трудно, манастирът е бил в недоимък заради дълг, който трябвало да се връща. Самият Касиан е косял сено на ръка и го е продавал. Една година е събрал 4 камиона сено, за да върне дълга, да закупи животни и така манастирът да се възстанови. През 1992 г. в манастира дойде по-нова генерация – момчета, които завършихме Семинарията и имахме желание да водим духовен живот. Беше трудно, манастирът нямаше никакви средства, поминък също почти нямаше. Ентусиазмът ни даваше сили да преодоляваме трудностите. В настоящия си вид обителта съществува от 90-те години.

Снимка

Историята на духовното средище е свързана с името на Аверкий Попстоянов,монах от Рилската обител, който на разноски на манастира е учил и в Букурещ. Завръщайки се, става учител и въвежда обучителни методи, непознати за страната ни. Преподавал е в много градове, включително и в Кюстендил, където е бил главен учител на класното училище. Бил е много начетен и тамошните даскали са написали писмо до игумена на Рилската обител, в което молели да си прибере монаха, защото от него останали без ученици. През 1879 става игумен на Жаблянския манастир, където създава килийно училище. Наред с това съзижда и нов храм на мястото на малка рушаща се църква. От нея е останал само иконостасът, изписан от майстори от школата на Станислав Доспевски. Той е надграден и в нов ред са изрисувани по-малки икони, датиращи от началото на XX в., разказва отец Климент и разкрива с какво светата обител привлича миряните:

Аязмото в двора на манастира
С две неща. Ние не служим по т. нар. нов календар от 1968 г., защото той не е каноничен. Приет е „по нареждане отгоре“. По време на комунизма нещата ставаха по този начин. Навремето празниците са чествани на едни дати, сега на други. Появява се двойствено отношение към църквата, празниците и светиите. Ние искаме да спазваме каноните и календара, такива, каквито са установени от древността, в първите векове на християнството. Тайнствата се стремим да изпълняваме по канон. Когато в църквата каноните и правилата не се спазват така, както са установени от древността, това е духовно престъпление спрямо Бога. В последно време се промъква свободомислие във вярата, че ритуалите не е необходимо да се извършват по установения канон. Кръщението е именно в това, целият човек да се потопи във водата. Свидетелства има още от древността. В „Деяния апостолски“, в „Житията на светиите“ пише как се кръщава всеки апостол. Дори Св. Йоан Кръстител кръщава Исус Христос като го потапя в река Йордан. Това са неща, които ние хората не можем да променяме. Те са установени от Бога. Светите Апостоли, Светите Отци, цялата църква е утвърдила тези правила и канони. Не може ние, грешни човеци, да ги променяме. Бедата е, че връщането назад е трудно, трябва да се тръгне отгоре, от главата на църквата и там да се осмислят тези нередности.

Снимки: Светлана Димитрова



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Православният храм

Мечтата на три поколения българи в Лондон да имат свой православен храм се сбъдва

Възкресна вечерня, оглавена от Негово Светейшество българския патриарх Даниил на 22 февруари дава начало на тържествата за освещаването на новия храм "Св. Йоан Рилски" на българската православна общност в Лондон. За сънародниците ни в Обединеното..

публикувано на 22.02.25 в 08:40
Снимка: Иконописна школа „Благолепие“

Църковен календар - 22 февруари 2025 г.

На 22 февруари Православната църква чества Намирането на честните мощи на светите мъченици в Евгения, както и паметта на мъченик Маврикий и 70-те войни с него. Във време на гоненията против християнската вяра християните с опасност за..

публикувано на 22.02.25 в 06:00

Месопустна задушница е

Задушница е важен ден за много християни. На този ден поменаваме починали роднини и близки. Първата от трите Задушници за годината, известна още като Голяма или Месопустна задушница, се пада на съботата (22 февруари), преди Месни Заговезни в..

публикувано на 22.02.25 в 04:35