Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Грандиозно шоу с 1500 артисти и 60-хилядна публика слага началото на "Пловдив – европейска столица на културата 2019"



В продължение на година Пловдив ще отгръща страниците на летописна книга, побрала историята му от древността до днес. И макар корените му да отвеждат осем хилядолетия назад, градът ще разказва за отминали събития, овековечени традиции и предаващ се чрез поколенията дух с поглед, отправен в бъдещето.

“Пловдив – европейска столица на културата 2019” ще бъде открита официално на 12 януари с грандиозния спектакъл “Ние сме всички цветове” под откритото небе на града. Над 1500 участници от България и чужбина ще се качат на сцената, пресъздавайки цветна метафора на всички основни теми от програмата с изразните средства на музиката, танца и светлината.



Сцената ще обхваща булевард “Цар Борис III Обединител“ от Античния театър до някогашния хотел “Тримонциум”, а двайсет и пет метрова кула с видимост 360 градуса ще излъчва програмата заедно с кадри от града. Гигантското съоръжение ще бъде свързано с два подиума, дълги по 125 метра, които да побират огромната маса зрители – очаква се публиката да достигне 60 хиляди души. Организаторите засега отказват да разкрият имената на звездите, благодарение на които ще бъде отправено основното послание #заедно#together към Европа и света. Но отсега е ясно, че на финала дронове ще нарисуват красиви картини върху нощното небе, от което ще се посипят фойерверки и ще осветят пътя на новата културна столица на Стария континент.


СнимкаПловдивчани се качваме на сцената на откриващото ни събитие с идеята да заявим кои сме всъщност
– казва Гина Кафеджиян, мениджър проекти и събития към фондация „Пловдив 2019“. – И отваряйки вратите, приковаваме вниманието с множество събития – фестивалите “Опера оупън”, “Пловдив джаз фест”, “Хилс ъф рок” и “Пълдин етно”, Седмицата за съвременно изкуство, първият у нас парад с гигантски кукли и костюми, изработени от жителите и гостите на града. Имаме също така поглед към японската култура и към проекта “Кино Пловдив” на седем филмови режисьори. “Брекзит блус” пък маркира ключови взаимоотношения в Европа и обръща внимание на това, че ако има неизбежност в политическите посоки, тя не се отнася до културното взаимодействие – затова и изкуството е безкомпромисният начин да бъдем заедно. Не случайно мотото ни Together прозира от всичките 500 събития. Други акценти в програмата ни се отнасят до премиерата на пловдивския театър, която ще представи обединение на няколко града с антични театри, както и до две знакови изложби – едната посветена на 30- годишнината от падането на Берлинската стена, а другата на историята на тютюна, защото Пловдив става богат административен център и благодарение на тютюневата индустрия.



Кварталите, разкриващи етническата и културната ценност на града, също попадат във фокуса на европейската културна столица – ромският “Столипиново”, артистичният “Капана”, историческият “Тютюнев град”.Ще има ли обаче ракурс и към опазването на това богатство, за да не се повтарят пагубни за архитектурното богатство събития като изпепеляването на тютюневите складове?

Във всяко отношение – отговаря Гина Кафеджиян, добавяйки че Пловдив не прикрива раните си. – Ние бихме искали да излекуваме това, което зависи от нас, и да решим проблемите със средствата на културата и на изкуството. Например само след броени дни в Тютюневия град заедно с Матера, другата европейска столица на културата, ще проведем фестивала за градски игри (16-18. 11) – това е необичаен, но успешен метод за преосмисляне на позабравени градски пространства като района на бившите тютюневи складове и фабрики.

Проектът “Европейска столица на културата” цели да въвлече жителите на града в създаването на събитията и от публика да ги превърне в участници. Затова и съвсем на място звучат думите на Гина Кафеджиян, че през идната година всеки пловдивчанин може да се почувства като звезда.

Снимки: plovdiv2019.eu


Още от категорията

Скулпторът Юсеин Юсуф превърна чешма в галерия сред гората

Художест вена галерия насред гората – на това оприличават очевидци крайпътната чешма с беседка край момчилградското село Конче в Родопите. Началото на градежа е дадено през 1985 г. от бащата на Юсеин Юсуф, а година по-късно, когато той почива, делото е..

публикувано на 22.12.24 в 08:25
Бистришките баби

Изложба "Живи човешки съкровища – България" се открива в София

Институтът за етнология и фолклористика с Етнографски музей при БАН (ИЕФЕМ-БАН) открива днес изложбата "Живи човешки съкровища – България" в центъра на София, под купола на Ларгото. Експозицията представя вписаните в периода 2008-2024 г. 44..

публикувано на 17.12.24 в 07:00

Жан-Пиер Мартинез: Комичното е начин на възприемане на изпълнения с трагизъм живот

"Чрез пиесите си Жан-Пиер Мартинез се стреми да върне престижа на комедията като огледало, протегнато на обществото" - пише на сайта на автора. Мартинез е автор на 101 играни по цял свят комедии, които се изучават във френските училища и..

публикувано на 09.12.24 в 11:15