Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

In vino veritas!

Художничката Мая Петрова възражда старинната техника винорел

Художникът винаги намира в това, което харесва, неочаквани възможности и решения, а живописта е толкова многолика, че предлага безкрайна свобода на експериментите и фантазията. Преди две години художничката Мая Петрова се запознава със стара средиземноморска традиция с италиански корени – винорел – и започва да твори в нея. Тази техника за рисуване с вино е сложна и не особено популярна, тъй като е много трудоемка, а картините се рисуват бавно и изключително прецизно.

Репродукции на „Моми белят платно“ и „Жътварки“ на Владимир Димитров Майстора

СнимкаТази техника наистина е много стара, но за съжаление в днешно време много по-рядко се срещат хора, които все още работят с нея – казва Мая Петрова. – Това е акварелна техника и е трудна за изпълнение, защото при нея няма възможност за оправяне на грешки, като при маслото, акрила и други техники. Тук трябва да си много целенасочен, да знаеш точно всяка стъпка – къде да сложиш цвета, как да капнеш виното правилно, за да можеш да изградиш една цялостна картина.

Репродукция на иконата на Св.Теодор Стратилат
Не намирайки достатъчно информация в интернет-пространството за този уникален вид живопис, Мая Петрова започва да експериментира. Сама открива начина да подбира вината, дали да ги изварява или да ги използва само в суровия им вид. Технологията на изваряване заимства от испанския художник Алфонсо Агире, който изпарява виното до получаване на гъста утайка и рисува с нея, разреждайки я с вино или вода.

СнимкаБългарската художничка обогатява цветовете, смесвайки различните вина, като постига най-различни тоналности. От какво зависят те?

От сорта на виното и от гроздето
– отговаря Мая Петрова и обяснява: – Колкото по-дълго престоява ципата на гроздето в обработката на виното, толкова по-наситен цвят има то. Италианските вина имат по-лилави оттенъци, докато испанските са по-червеникавокафяви. Аз не мога постоянно да използвам чуждестранни вина, защото са много скъпи, понякога за една рисунка са нужни 8-9 различни вина, но в България също имаме много добри вина, с които работя.

Най-трудното за възприемане във винорела са малкото цветове.



Тук няма синьо, зелено, червено, а се побираме в една тоналност на кафявото и лилавото, защото в зависимост от виното, чрез смесване с други вина
, чрез разреждане с вода, можем да получим нюанси само в тази гама. За мен беше голямо предизвикателство да премина от много емоционално рисуване с многоцветие в тази ахроматичност и много малка тоналност на винорела – споделя Мая Петрова.



Художничката смята изкуството на рисуване с вино по-скоро за забравено, затова се опитва да го възроди по всякакви начини, в това число и чрез курсове.

В нашето динамично време сме свикнали с цветността и яркостта и хората идват по-скоро от любопитство, защото е интересно как може да рисуваш с вино, да го използваш като материал, а не само да го консумираш. И е трудно тази техника да набере популярност – смята художничката. – Изкуството и виното винаги са се държали ръка за ръка. За художниците виното винаги е било вдъхновение. И може би така се е създала тази техника – пиейки си вино, някой творец съвсем случайно е разлял чашата върху листа и е решил да пробва как може да рисува с вино. Така поне аз си го пресъздавам в моето въображение – с усмивка завършва Мая Петрова.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

Още от категорията

Весела Райчинова от Израел: Българинът трябва да съхрани душата си и мира в страната

Месец след изпитанието в израелския град Бат Ям, изпратило тринайсет български творци в бомбоубежище, организатори и участници в международния фестивал "Българска душа в Святата земя" се събраха в София. На форум с името "Творчески терминал България –..

публикувано на 28.07.25 в 10:35

Пет филма с българско участие ще покажат на кинофестивала в Сараево

В 31-ото издание на филмовия форум в боснеската столица от 15 до 22 август ще участват и пет продукции с български принос. "Юго Флорида" (Yugo Florida) е игрален дебют на сръбския режисьор Владимир Тагич.  От българска страна в копродукцията на..

публикувано на 24.07.25 в 11:50

Фестивалът "Тракийски мистерии" ни връща в мистичния свят на древни племена

За пета поредна година Академия Орфика изгражда интерактивно пространство, в което всеки зрител може да се докосне до културата и изкуството на древна Тракия. Фестивалът "Тракийски мистерии" и това лято ни пренася в емблематични места от историята по..

публикувано на 23.07.25 в 10:10