„Природата живее по свой особен начин, тя е одухотворено единство от мощни сили, които човек из далеко долавя по техните последици, но чиято същина си остава незнайна нему… ако се вникне в душата на природата и се възсъздаде тая особена душа, както портретистът възсъздава душата на своя модел, пред очите на зрителя ще възникне гледка от първостепенна важност: подобна творба ще установи изгубената брънка, що е свързвала в първобитни времена Земята с човека.“
Николай Райнов, 1932 г.
До 7-и април в Софийска градска художествена галерия може да бъде видяна изложбата „Омагьосано царство“, по случай 130 години от рождението на Николай Райнов. Публицист и художник, многолик творец с разностранни интереси, той е една от значимите фигури в българското изкуство през първата половина на XX в.
В настоящата експозиция са включени произведения от целия негов творчески път. Има ранни работи от началото на м.в., от периода когато той се обучава в Държавното художествено-индустриално училище (днес Национална художествената академия) при проф. Харалампи Тачев и Стефан Баджов.
Новото в нашата изложба е начинът на представяне на неговото творчество – обяснява Станислава Николова, един от кураторите на изложбата. – Посетителите ще забележат, че тя е разделена на две големи части. Едната представя декоративните картини на Николай Райнов, които са свързани с конкретни негови теоретични текстове. Те са специално подбрани и показват начина му на работа – защо предпочита пейзажа, какво вижда в него… И в произведенията, и в текстовете се усеща мистицизъм. Във втората зала може да се види графичното и приложно творчество на Николай Райнов. Изложени са негови графики, проекти за корици, някои от които за първи път се показват. БНТ любезно ни предостави два документални филма, в които се разказва за творчеството на автора. Така, че сме се опитали, подобно на пъзел, да съберем, реконструираме и покажем Николай Райнов в една различна светлина.
Николай Райнов оставя на идните поколения многобройни страници поезия, белетристика, философски трактати, трудове по въпросите на изобразителното изкуство, фолклора, етнографията, сътрудничи на периодичния печат; проучва много паметници на културата. Малко известен факт е, че участва в изписването на фреските в храм-паметника „Св. Александър Невски“ в София.
В настоящата експозиция има творби от неговата първа и единствена самостоятелна изложба, организирана през 1922 г. в Пловдив. Какво още може да видим от вълшебния свят на Николай Райнов в Софийска градска художествена галерия?
Има произведения от 30-те години на м.в., характерни с интереса му към природата, както и с една специфична техника, емблематична за художника – разказва Станислава Николова. – Той рисува върху станиолени листа с лакови бои. Усещането е сякаш светлината идва от самата картина.
Търсенията тук на Николай Райнов са свързани с приказното, царството на минералите, на растенията и животните… Отношението към цветята, пеперудите и птиците в неговото творчество е много специфично. Той е казвал, че се вдъхновява от Изтока, че много харесва японското изкуство. Естетиката му е силно свързана с художественото направление сецесион. Може да се каже, че той е един от първите български художници, които започват да работят в този стил. Всичко тръгва от неговите книги – работейки върху илюстрациите, той постепенно започва да налага този стил. Николай Райнов сам оформя кориците на книгите си, като например „Богомилски легенди“.
В съпътстващата програма всеки четвъртък са предвидени беседи, свързани с творчеството на Николай Райнов. Те са в чест на „Сказки“-те, които той организира в продължение на близо десет години в Художествената академия, където всяка неделя е изнасял лекции по история на изкуството, достъпни за всеки. На 3-ти април ще се състои конференция, организирана от литературния институт към БАН, на която ще бъдат представени различни доклади с научна стойност, в които се разглеждат нови открия за творчеството на Николай Райнов.
Снимки: sghg.bg
История като на кино – казваме си често, когато ни разкажат невероятен сюжет или дочуем такъв от съседна маса в някое кафене. Но именно киното сякаш помага на днешния дигитално зависим човек, за когото вълшебните светове от хартиените книги са..
След успеха на фестивала "Ние сме децата на реката" през септември, гражданска фондация отново си партнира с пловдивския район "Централен". Този път поводът е специална изложба, която показва детски рисунки, вдъхновени от природата. Пловдивчани и..
В Централното фоайе на Ректората на Софийския университет „Св. Климент Охридски“ беше открита фотоизложбата „По следите на Михайло Парашчук“, посветена на творчеството на украинския скулптор и неговия принос към българската архитектура...
История като на кино – казваме си често, когато ни разкажат невероятен сюжет или дочуем такъв от съседна маса в някое кафене. Но именно киното сякаш..
След успеха на фестивала "Ние сме децата на реката" през септември, гражданска фондация отново си партнира с пловдивския район "Централен". Този път..