Музика, кино, танц – освободени от академичните си рамки, като моментен импулс и вдъхновение. Това ни предлага шестият фестивал “180° – лаборатория за иновативно изкуство”, който ще събере млади творци от цял свят.
Фестивалът, който носи в себе си експерименталния подход и изследва непознати модели на изразяване, тази година ще премине под знака на 100-годишнината от основаването на “Баухаус” – художественото училище в Германия, превърнало се в център на модернизма през първата половина на миналия век. В седмицата между 20 и 26 юли в столицата артистите ще подчинят изявите си на абстрактната тема “Форми”.
За мен беше много важна тази тема – не само поради факта, че се навършват сто години от създаването на движението “Баухаус” – казва Александър Хаджиев, артистичен директор на фестивала. – Просто преди един век се е разгръщала революцията в сценичното изкуство. И се запитах защо днес то все още изглежда толкова футуристично и авангардно и какво предизвиква “Баухаус” сто години по-късно. Именно това ще бъде нашата цел – заедно с гостите да открием отговорите на тези въпроси, ако изобщо е възможно. Нашият принос ще бъде да се опитаме да пресъздадем атмосферата на “Баухаус”, за да може артистите да живеят във футуризма, със свалени филтри и предразсъдъци – колкото и да е трудно в днешно време, и да получат своята свобода.
Фестивалът ще бъде открит с риалити шоуто “180°Tonight Show“, в което ще провокираме попкултурата и ще представим съвременното изкуство на нашите артисти, по думите на организатора. Традиционният конкурс за късометражен ням филм пък ще бъде отворен както към професионалисти, така и към любители.
Това, което за сто години се е променило в нямото кино, е че филмите стават все по-абстрактни – смята Александър Хаджиев. – А това дава възможност на музикантите, съпровождащи творбите на живо и импровизиращи със своите инструменти, да бъдат по-креативни.
Кои ще бъдат звездите на фестивала?
Всички музиканти идват от различни сфери, но главно от тази на съвременната музика – казва още Александър Хаджиев. – Академията на Ensemble Modern ще дойде за втори път у нас, този път с всичките си 14 души от над 10 страни.
Ще участват флейтистката Сабине Фогер, която се занимава и с електронна музика, цигуларката Биляна Вучкова, кларинетистът Ричард Хейнс, композиторите Николъс фон Ритер и Милен Апостолов.
Имаме също така артисти от сферата на танца и пантомимата – Петра Пеларова и Момце Гардо, от експерименталната режисура – Флорънс Рукщул, студенти и абсолвенти от художествената академия. Всички те нямат предварително подготвена програма и в рамките на седмица трябва да решат какво ще изпълнят заедно с останалите артисти. Така че ще бъде експериментално, интересно и уникално.
В този дух Ансамбълът на академията на Ensemble Modern ще превърне сградата на Гьоте институт в София, където някога се е помещавала консерваторията, в музикална лаборатория. В нея музикантите ще осъществят интердисциплинарни връзки с български артисти и възпитаници на художествената академия.
Равностойна ли е партията шах, когато от едната страна на дъската застане публиката, а от другата артистите – с отговора на този въпрос ще завърши фестивала за експериментално изкуство. Изпълнителите ще се откажат от обичайния контрол, който упражняват по време на своите художествени изяви, и ще отстъпят “властта” на зрителите, за да създадат един неповторим пърформанс.
Снимки: личен архив
История като на кино – казваме си често, когато ни разкажат невероятен сюжет или дочуем такъв от съседна маса в някое кафене. Но именно киното сякаш помага на днешния дигитално зависим човек, за когото вълшебните светове от хартиените книги са..
След успеха на фестивала "Ние сме децата на реката" през септември, гражданска фондация отново си партнира с пловдивския район "Централен". Този път поводът е специална изложба, която показва детски рисунки, вдъхновени от природата. Пловдивчани и..
В Централното фоайе на Ректората на Софийския университет „Св. Климент Охридски“ беше открита фотоизложбата „По следите на Михайло Парашчук“, посветена на творчеството на украинския скулптор и неговия принос към българската архитектура...
"Вечният годеник" е първият публикуван на български роман на известната френска писателка Аниес Десарт. Преводът е на Силвия Колева. Историята се..