Едно момиченце, което посещава училище с името на космонавт и мечтае да стане космонавт, расте в преломно време между две епохи – рухването на комунизма и първите години на демокрация. И както се променя то самото, менят се и картините, съпътстващи раздялата му с детството. Уличните дупки стават все по-големи, марките коли все по-разнообразни, падат финансовите пирамиди, срутват се и банките...
Тази история, разказана през очите на дете и проследяваща как провалът на тоталитарната система и последвалите демократични промени нахлуват пряко в живота ни и преобръщат ценностните ни понятия, е издадена преди две години от голямото френско издателство “Галимар” и продължава да печели номинации и награди. Неин автор е родената през 1982 г. Елица Георгиева –свидетел на годините на лична и социална трансформация.
Елица Георгиева живее във Франция от осемнайсетгодишна. Завършва кино в Лион, работи като автор на документални филми, прави литературни пърформанси. Написва романа си “Космонавтите само минават” на френски език и го превръща в дипломна работа по време на специализацията си по творческо литературно писане в Париж. Смята, че тъжният хумор и самоиронията в книгата печелят симпатиите на читателите, макар и те да не познават в детайли събитията у нас. Романът стига и до някои френски училища.
Това беше резултат от една награда на гимназистите, която спечелих в Централна Франция, и благодарение на която посетих множество училища – разказва Елица Георгиева. – В романа до голяма степен е моят живот, но също и живота на всички българи. При първото си идване във Франция бях гимназистка и се срещнах с гимназисти и тогава си дадох сметка как тукашните ми връстници никога не са живели в толкова стимулиращ контекст – макар и труден в социален план, но все пак интересен и богат на потенциал. Ние като че ли много по-бързо пораснахме и тази огромна промяна маркира всички нас.
За да може гимназистите, които за първи път се сблъскват с тази история, да я осмислят, аз се срещам предварително с учителите по литература, история и география, – допълва Елица Георгиева. – По този начин преподавателите обясняват в час не само интригата в романа, но и историческия контекст с рухването на Берлинската стена.
И докато в България все още се дискутира как да бъде изучаван комунизма в училищата, във Франция той вече е в програмата на последния гимназиален клас като елемент от съвременната история. Какъв е подходът този режим да бъде разбран?
Смятам, че добър похват за изучаване на историята е минаването през изкуството, литературата, киното, за да не остава тя единствено абстрактни факти,– казва Елица.– Например чрез личния момент в романа учениците успяват много по-лесно да я разберат, макар като тийнейджъри да не са живели в подобен икономически контекст. Включително и това, че те също се интересуват от различните марки обувки и на задната корица на книга се казва “Дядо ти е комунист, но истински, не както обувките Nike”. Така чрез тази заигравка се вижда как големите факти винаги са съпоставени с някакви детайли от всекидневието на всеки гимназист, независимо в коя страна живее той.
В момента Елица Георгиева завършва новия си филм, който разказва за беларуско момиче, чийто баща изчезва мистериозно. Подготвя и участието си в сборника “Момичетата от Изтока” с текстове на писателки от Източна Европа. “Космонавтите само минават” пък беше селекциониран за наградата на “Фолио” (колекцията с романи джобен формат на “Галимар”) в конкуренция с общо 130 книги и избрани само шест от тях.
Снимки: личен архив
История като на кино – казваме си често, когато ни разкажат невероятен сюжет или дочуем такъв от съседна маса в някое кафене. Но именно киното сякаш помага на днешния дигитално зависим човек, за когото вълшебните светове от хартиените книги са..
След успеха на фестивала "Ние сме децата на реката" през септември, гражданска фондация отново си партнира с пловдивския район "Централен". Този път поводът е специална изложба, която показва детски рисунки, вдъхновени от природата. Пловдивчани и..
В Централното фоайе на Ректората на Софийския университет „Св. Климент Охридски“ беше открита фотоизложбата „По следите на Михайло Парашчук“, посветена на творчеството на украинския скулптор и неговия принос към българската архитектура...
"Вечният годеник" е първият публикуван на български роман на известната френска писателка Аниес Десарт. Преводът е на Силвия Колева. Историята се..