Как да бъдат намалени емисиите от въглероден диоксид в атмосферата, предизвикващи парников ефект и драматични промени в климата? Отговорът на този фундаментален въпрос, от който зависи бъдещето на планетата, вълнува учените от цял свят. У нас, представители на близо двайсет организации от научните, образователните и обществените среди вече обединиха усилията си, за да потърсят решения чрез Националната програма „Нисковъглеродна енергия за транспорта и бита”.
Намаляването на парниковия газ в атмосферата може да се постигне чрез преминаването на горива с нулеви емисии. За съжаление обаче, използването изключително на отоплителни суровини, които не отделят въглеродни диоксиди, не може да стане за кратко време, смята проф. Константин Хаджииванов, координатор на Националната програма.
В момента учени от Българската академия на науките разработват методи за улавяне на въглеродния диоксид и частичното му оползотворяване. Дори и половината количество да влезе в употреба, това ще бъде добро икономическо решение, коментира химикът. Според него, един от успешните методи за улавяне на парниковия газ е чрез използването на мембрани за сепарирането му. По този начин той ще бъде съхранен, за да не отива в атмосферата. Други авангардни, по думите на проф. Константин Хаджииванов, похвати са разбиването на газа чрез плазма и използването на някои растения като водораслите, които благодарение на фотосинтезата поглъщат в ускорени темпове въглеродния двуокис.
Съхранението и преобразуването на възобновяемата енергия е друг голям раздел в Националната програма.
Въпросът е как енергията от възобновяемите енергийни източници (ВЕИ) като слънчева светлина, вятър и др. да се съхрани – казва проф. Константин Хаджииванов. – Ние работим върху батерии от нов тип, разработваме също така електромобили и превозни средства, които се движат с водород. Сред тях най-важни са хибридните, съчетаващи и двата източника на енергия, защото ако се изхаби батерията, веднага може да се превключи на водород и така мобилността да бъде подсигурена.
Хибриден тролейбус, захранван с електричество и водород –енергията на бъдещето, ще вози пътници по столичните булеварди, прогнозира проф. Константин Хаджииванов. Това ще стане най-късно след три години, когато учените бъдат готови с пилотния си проект. Към водорода все повече гледат и в корабостроенето, тъй като при изгарянето му не се отделят въглеродни емисии. Екип от Русенския университет в момента работи по проект за екологичен речен плавателен съд.
В програмата е предвидено разработването на речен плавателен съд, който да бъде задвижван с водород, и в същото време да ползва енергия, получена от слънчеви панели – разказва проф. Велизара Пенчева от Русенския университет. – Заедно с община Силистра и с румънски колеги вече развихме идеята за плавателен съд, който се захранва от слънчева енергия, и сега надграждаме с използването и на водород. Прибягвайки до алтернативни източници за задвижване на транспортните средства вместо двигателите с вътрешно горене, отделящи вредни емисии, ще помогнем на река Дунав, на съседните градове и села и на природата в района. Надяваме се през 2021 г. да пуснем демоверсия на нашия плавателен съд, която би могла да се използва както за туристически цели, така и за придвижване на къси разстояния.
Иновативните методи за използване и съхранение на чистата енергия ще намерят практическо приложение и в други интересни проекти – например за автономно енергийно захранване на еднофамилна жилищна сграда.
Половината от младите хора в България с месечен доход над 2000 лв се боят от финансови проблеми, показва представително изследване на агенция "Тренд". "Младите хора в България - ментални рискове, предизвикателства и перспективи“ е темата на..
Най-важна задача към момента е да бъде осигурено безопасното завръщане от Ливан на всички български граждани, които искат да бъдат евакуирани. Това каза пред журналисти в Бургас президентът Румен Радев. 89 българи бяха евакуирани от Ливан с..
Над 6 хиляди бегачи ще се включат в 41-ото издание на Wizz Air София маратон, съобщиха организаторите на състезанието на пресконференция близо две седмици преди старта. 42-километровото трасе на дългата дисциплина тази година ще бъде с променен..
Екип на Държавния авиационен оператор е в готовност да излети за Ливан незабавно щом има зелена светлина за поетапна евакуация на българите там...
Във вторник , 1 октомври, над по-голямата част от страната ще е слънчево. Само над североизточните райони и Черноморието облачността ще бъде..
В Световния ден на музиката и на архитектурата 1 октомври ще говорим за градежите и устоите на българската политика в условия на..