Тол системата в България ще стартира на 1 март с новите, по-ниски тарифи договорени между правителството и браншовите организации в транспорта. До 12 февруари те бяха в период на обществено обсъждане. Очаква се поправките да бъдат внесени на следващото заседание на министерски съвет и след това обнародвани в държавен вестник, заяви пред Радио България доц. Георги Балабанов, експерт в Националното тол управление и добави:
„В бюджет 2020 заложените приходи от тол такси са в размер на 225 милиона Евро. Тази калкулация е направена преди да бъдат намалени цените и обхвата на тол системата. Анализът на транспортния бранш показва, че всеки месец между 20 и 30 милиона Евро могат да се събират от тол такси. В началото на януари МС и браншовите организации се договориха, че за първите 3 месеца тарифите ще бъдат по намалената ставка. След това ще се направи анализ и ако се установи, че заложените приходи няма как да бъдат изпълнени, ще има промяна в тарифите и обхвата на тол системата. Като цяло голямата цел, която си поставяме с въвеждането на тол системата е да направим справедлив модел на таксуване и този, който натоварва и руши пътищата повече да заплаща повече.“
По думите на доц. Балабанов очакваната събираемост от тол и винетни такси за 2020 сумарно еоколо 370 милиона Евро. С редуциране на обхвата на тол системата до автомагистрали и първокласни пътища се оказва, че второкласните пътища, които до този момент са използвани срещу винетна такса, сега ще бъдат безплатни.
Дали това няма да накара част от превозвачите да се насочат към тяхното използване, за да избегнат заплащането на тол такса?
„С намаляването на обхвата на тол системата от него наистина отпаднаха второкласни пътища. Според мен обаче водещо за превозвачите е бързината на услугата, тъй като конкуренцията при тях е много голяма. Затова моето очакване е, че те ще продължат да използват автомагистралите и първокласните пътища.“
Според Георги Балабанов не трябва да се сравняват тол тарифите в България с тези в други европейски страни. „За да може да направим точно сравнение трябва да вземем предвид специфичните особености на модела на финансиране на инфраструктурата във всяка една държава. В страни с повече данъци и по-голяма събираемост повече средства отиват за изграждане и поддържане на пътища. Много често се дава за пример Германия с твърдение, че там се плаща тол такса само за автомагистрали. Само че няма как да сравним икономиката на Германия с тази на България и съответно данъчните приходи в двете страни. В България данъчната политика е направена така, че максимално да стимулира бизнеса“.
Експертът от Националното тол управление е категоричен че цялата сума, която се събира от винетни и тол такси ще бъде използвана единствено за изграждане и ремонт на пътища. Според негослед въвеждането на тол системата транзитния трафик ще генерира по-високи приходи. Основателни ли са страховете за драстично поскъпване на стоките след въвеждане на тол системата?
„Лично за мен това е спекулативно – казваГеорги Балабанов.– От една страна обхватът на тол системата беше намален почти наполовина. От друга – тарифите бяха намалени с 40%. Да не говорим, че има цели области, в които няма да се заплащат пътни такси. Например в област Смолян, където има само второкласни пътища транспортните фирми няма да заплащат никакви такси. Отделно автобусите вече няма да заплащат винетки за тези участъци и затова там не би трябвало да има увеличение на цените. Според анализ на Световната банка направен на базата на старите по-високи тарифи, се очаква поскъпване на някои от масовите стоки с 1-2 стотинки, което не е фатално.“
В продължението на темата, следващата седмица очаквайте съвети и полезна информация за чуждестранните граждани и превозвачи във връзка със старта на тол системата в България.
В "България днес" на 3 юни слушайте: 01:57 - Актуална информация от България и света 10:16 - Прогноза за времето у нас и по света 15:12 - За театъра, като спътник на младите българи в реалността – разказваме ни за ученическото студио за театър..
В сряда , 4 юни, ще бъде предимно слънчево. Следобед ще се развива купеста облачност и на отделни места, главно в планинските райони, ще превали. В низините ще бъде горещо с максимални температури между 30° и 35°, за София – около 30°. В..
Изготвени са законови промени заради зачестилите пътнотранспортни произшествия, в които участват товарни автомобили. Това обяви вицепремиерът и министър на транспорта Гроздан Караджов след среща с неправителствени организации за пътната..
Нестабилното и непредвидимо време тази пролет с множество резки температурни амплитуди принуди столичани, наред с необичайно плътното за сезона облекло,..
В сезона на абитуриентските балове и в самия край на учебната година през юни поглеждаме към вълненията на младите хора, на които предстои да отворят..
Точно в 12,00 ч. под двуминутен вой на сирени граждани в цялата страна отдадоха почит към паметта на Христо Ботев и на загиналите за свободата на..