Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Пандемията от Covid-19 с оздравителен ефект върху туристическия ни бранш?

Снимка: Венета Николова

Близо 2 млн. туристи по-малко са отдъхвали на българското Черноморие през юли в сравнение със същия период на миналата година. Броят на чартърите до основните ни летища се е сринал с 80 на сто спрямо лято 2019 г. За сметка на това от май до края на септември в страната се очакват около 7 млн. и 300 хил. пътувания на българи – прогнозира доц. Румен Драганов, директор на Института за анализи и оценки в туризма. Но дали вътрешният туризъм ще успее да компенсира огромната дупка, зейнала в отрасъла заради пандемията от Covid-19? Ситуацията е непредвидима, единодушни са от бранша.


Няма свободни места за паркиране и настаняване в Созопол. Подобна е ситуацията на цялото ни Южно Черноморие и другаде. Всичко е пълно! И хората се чувстват комфортно. Те казват ‒ Несебър е един прекрасен град, когато не е препълнен с туристи, които непрекъснато се блъскат един в друг! Това важи и за други курорти. И какво се оказва – че къщите за гости и малките уютни хотели, строени в т.нар. човешки размер, сега се пръскат по шевовете. А всичко, което беше свързано с презастрояване, като гигантските комплекси на ол инклузив са празни!“ ‒ заяви за Радио България доц. Драганов.


Стихийното строителство и „бетонирането“ на големи зони преобрази до неузнаваемост Черноморието ни, привличайки предимно нискобюджетни летовници от цяла Европа. Но такъв ли трябва да е обликът на българския туризъм, който от години се бори да излезе от клишето „море – плажове ‒ евтин алкохол“? С идеята да се поощри отрасъла в ситуация на глобална пандемия, правителството свали ДДС за ресторантите и хотелите от 20 на 9%. Въпреки това браншът се оплаква и твърди, че е пред фалит:

„Хайде да попитаме кой бранш? Тъй като къщите за гости в цялата страна работят на пълни обороти – казва Румен Драганов. – Тези обекти са пълни. При тях няма опасност от фалит. Оплакват се мастодонтите, тези които никога не са имали ясна представа откъде смятат да намерят персонал и туристи за базата им. Те са разчитали на обществото, на популярността на България като туристическа дестинация. Но единственото, което правиха е да влошават параметрите на отрасъла. Да, факт е, че това лято имаме много по-малко нискобюджетни туристи от чужбина! Но от друга страна онези, които избират къщите за гости и малките семейни хотели са доста по-платежоспособни от масовия нискобюджетен турист“.


В условия на пандемия хората избират по-отдалечените и усамотени кътчета. На невиждан туристически наплив се радват планински градчета като Елена, Копривщица и Трявна или спа дестинации като Павел баня и Кюстендил. Дали пък кризата няма да помогне на България да се измъкне най-сетне от изтъркания си имидж на евтина морска дестинация?

Кризата има много добър оздравителен ефект върху туризма – категоричен е Румен Драганов.– Той показа кой кой е в отрасъла и кои са лоялните работодатели, създаващи работни места. В месеците юни и юли ‒ най-тежките за бранша, тези хора отвориха обектите си. А някои предприемачи въобще не престанаха да работят от началото на епидемията. Така те запазиха своя персонал, дори наеха още кадри. В същото време цялата концепция за нискобюджетен туризъм се срина! Видя се, че тя не работи при такива кризисни моменти.“

Чуйте повече в звуковия файл.

Снимки : Венета Николова





Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Туристи от четири континента на Празника на розата в община Карлово

С демонстрация на ритуала розоварене в розовите градини на “Еко розова долина” в град Клисура започна Празникът на розата в община Карлово. В нея се включиха царицата на розата Анна-Мария Враджева и 12-те участнички в конкурса. По-късно стотици..

публикувано на 25.05.24 в 14:31

Броят на туристите през лятото може да подобри постиженията от предковидните времена

Десет процента повече летовници ще посетят страната ни през тази година спрямо 2023 г., потвърди прогнозата на ресорния служебен министър маркетинг и бизнес консултантът в туризма Константин Занков. Очаква се резултатите да достигнат и дори надминат тези..

публикувано на 25.05.24 в 13:38

Какъв е вкусът на България - кулинарията като част от туристическата ни визитка

Нашенската баница и шопската салата неведнъж са попадали в челните позиции на световни гастрономически класации. Но българската национална кухня далеч не се изчерпва с тези две ястия, нито с вездесъщите по заведенията кюфтета, кебапчета,..

публикувано на 13.05.24 в 11:10