Страната ни заема челно място в Европа в мрачната статистика за загинали и ранени водачи на автомобили и пътници. Много са проблемните пътни участъци в България, които крият риск. И макар да са известни причините за концентрация на произшествията, активни действия за отстраняването им рядко се предприемат.
Първенството сред опасните пътища у нас продължава да държи Кресненското дефиле. Живописната, но опасна пътна отсечка е основен маршрут за трафика към съседна Гърция. Един от завоите там е с голяма концентрация на катастрофи и то с фатален изход. Мястото може да бъде разпознато по множеството несъбрани части от автомобили. „Завоят е с намален радиус и оттам се променя пропускателната способност на този път", обясняват инженерите. Проблемът тук е нерешим, защото пътят е изграден така, че да се избегне голямо скално свлачище.
Повечето опасни пътни участъци в страната обаче подлежат на подобрения. Сред областите с най-голяма концентрация на катастрофи са Русе, Велико Търново, Стара Загора. Оттам преминава един от най-натоварените пътни участъци – първокласен път I-5, който пресича вертикално България и свързва северния град Русе с граничен пункт „Маказа“, на южната ни граница. Точно в района на Стара Загора пък се пресичат няколко изключително натоварени пътя – автомагистрала, първокласен и второкласен път.
Пътят Русе – Бяла е наричан „отсечка на смъртта”, защото от години там има най-много произшествия. По него минава тежкотоварен трафик и множество чуждестранни водачи, които пресичат граничния пункт и преминават през Дунав мост в северната ни съседка- Румъния. Многото завои са предпоставка водачите да предприемат рискови изпреварвания – сочи анализ на най-опасните пътища, направен от "Пътна полиция" за 2019 г.
От началото на 2020 година, до края на месец август, на територията на България са настъпили 3712 пътно-транспортни произшествия, при които са загинали 269 и са ранени 4654 участници в движението, сочат данните на МВР. За щастие числата са по-малки в сравнение с 2019 година, но започва есенно-зимният сезон и опасностите на пътя се увеличават – мокри и хлъзгави настилки, чести мъгли, особено в планинските участъци. Основната грижа за безопасността е в ръцете на шофьорите.
„Ако трябва да бъдем честни, в момента – през есенно-зимния период, абсолютно нищо не може да се направи за подобряване на пътната безопасност” – смята Богдан Милчев, директор на Института за пътна безопасност:
„Цялата администрация пропусна възможността, когато нямаше движение по време на изолацията да предприеме адекватни действия, с които сега да ни бъде по-лесно. Това, което в момента се наблюдава по пътищата е, че след обилните дъждове те се превръщат в езера. Наши експерти извършиха инспекции в някои направления и установиха, че банкетите не са почистени, пълни са с пясък, с клони, с наноси. Водата няма къде да се оттече и ние буквално се движим в езеро. Не е почистена растителността, знаците не се виждат, маркировката не е оправена. Шофьорите само могат да се надяват на късмета си. Единственото, което прави държавната администрация е контрол, те смятат, че като поставят няколко камери и вече всичко ще е наред, но това го правят вече десета година, а резултатът е същия.
„Само за София от началото на годината сме подали около 400 сигнала за несъответствия, дефицити и проблеми с инфраструктурата” – казва Богдан Милчев:
„Другото, което ще направим скоро е да извършим оценка на цялата транспортна система и ще покажем реалните проблеми. Искаме така да предизвикаме тези, които управляват транспортната система да дадат отговор – защо харчат парите на едно място, а не на друго, където реално има опасност за живота на хората. И още нещо – не е тайна, че в България контрол върху транзитно преминаващите автомобили няма. Тези, които всяка седмица преминават транзитно през страната знаят това. Знаят, че има и корупция и че могат с 10 евро да продължат напред. Така те не спазват правилата нито за почивка, нито за ограничение на скоростта, нито пък за превишени товари. Нашите органи осъществяват нечовешки натиск върху българските шофьори – за скорост, документи, включително за неплатени глоби, а за чужденците, които преминават транзитно ние въобще нехаем. Изследванията на Института за пътна безопасност показват, че над 90% от санкционираните чужденци у нас не си плащат глобите.
Снимки: БГНЕС
Министерският съвет прие и внася за обсъждане в парламента промени в Наказателния кодекс, с които се завишават санкциите за изтезания на животни и се добавят нови, по-тежки наказания, когато стореното е заснето с цел разпространение. Когато..
В сряда , 16 април, минималните температури ще бъдат от 5 до 10°, в София – около 7°. През деня ще е предимно слънчево. Преди обяд все още над източните райони ще има повече облаци, а в следобедните часове над планинските райони ще се развие..
През 1992 година едно дете от Грузия събира целия си живот в малка черна платнена торбичка, за да избяга от ужаса на бомбите…Войната през очите му – най-страшните спомени, които бележат целия живот описва в автобиографичната си книга "Черната платнена..
В брой 47 на предаването слушайте: Западно- и средноевропейският митрополит Антоний за работата сред българските общности зад граница и..
С премиера Росен Желязков обсъдихме плана на ЕС за нова стратегия за Черно море, която Еврокомисията ще представи скоро. Това съобщи комисарят по..
Млади изследователи постигнаха впечатляващо научно откритие в областта на клетъчната биология. Български екип публикува научна статия, в която проследява..