Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Първото виртуално туристическо изложение у нас

Туризмът днес или как се оцелява във време на пандемия

Снимка: Венета Николова

Гъвкавост, иновации и безопасност са сред предпоставките за оцеляване на туристическия бизнес в условия на пандемия – единодушни са участниците в първото виртуално туристическо изложение в България. От днес всеки има безплатен онлайн достъп до актуалните оферти за почивка от всяка точка на света чрез платформата на събитието HOLIDAY&SPA/VirtualShow. Тя ще остане активна до средата на месец февруари, обещават организаторите. Изложението стартира с над 90 актуални оферти за 50 дестинации в България и чужбина.

В рамките на онлайн инициативата се провежда и серия от дискусии на работещите в бранша. Как индустрията да запази своята конкурентност в дългосрочен план, ролята на технологиите при планиране на пътуванията, колко важни за туристите са полиците за анулиране, възстановяване на суми или промяна на датите за престой в настоящите времена на несигурност? Тези и други въпроси вълнуват работещите в един от най-засегнатите в световен план сектори.

Според Владимир Ников от Сдружението на хотелиерите и ресторантьорите във Велинград (известен като СПА столицата на Балканите), това лято местните предприемачи са разчитали най-вече на индивидуалните пътувания и на офертите за почивки сред природата, за да оцелеят. А как вижда бъдещето на отрасъла в условията на пандемия?:

„Няма някой, който да ви каже как вижда бъдещето. Ако преди една година ние сме можели да предвидим резервациите, да кажем с месец напред, сега не можем да предвидим нищо. Към момента около 60% от хотелите във Велинград са резервирани за Коледа и Нова Година. Но много малка част от тях са платени авансово. И всеки си задава въпроса – какво ще се случи, дали изобщо ще имаме възможност да запълним базата си по празниците? Можем ли да направим някакви прогнози в такова несигурно време? Ние работим ден за ден. Това е време, в което бизнесът много малко зависи от хората, които го правят. И ако държавата не го разбере това нещо, има голяма възможност загубите да се задълбочат още повече.“



През последните месеци безопасността на пътуванията се превърна в най-важен фактор при избора на дестинация. Това обяснява и интереса към почивките на планина и на село у нас, а собствениците на малките семейни хотели успяха, макар и в края на летния сезон, да наваксат донякъде загубите си. Такъв е случаят и с планинската община Троян.

„През първите 2 месеца на извънредното положение всички бяха в ступор, бяхме стъписани какво да правим, как да продължим – разказва кметицата на Троян Донка Михайлова. – В най тежко състояние секторът беше през месец юни, когато имахме много сериозен отлив. След което юли и август постепенно наваксвахме изоставането. А септември месец дори отчетохме по-висока посещаемост и заетост на леглата в сравнение с миналата година. За съжаление вторият нов етап на кризата отново постави пред туризма сериозни проблеми. И сега големите предизвикателства пред нас са на първо място да запазим хотелите, ресторантите, както и всички хора, които са ангажирани с туризма. Важно е в този момент да бъдем много активни на туристическите пазари и най-вече –  да променим сегмента на предлаганите услуги, така че той да отговаря на новите очаквания и потребности на туристите в тези трудни условия.“

Снимки: Венета Николова



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Ива Таралежкова пред Старата мелница, превърната в културен и образователен център

Село Кърпачево като център на Вселената

В едно малко село, скрито в сърцето на Деветашкото плато, животът ври и кипи с енергия, която предизвиква възхита. Село Кърпачево се е превърнало в символ на това как хората, обединени от обща цел, могат да обърнат демографските тенденции и да съживят..

публикувано на 31.10.25 в 09:15

На прага на снежния сезон – ще надскочи ли туризмът ни нивата от Зима 2025

Туристическият сектор в България отбелязва ръстове в последните години, както в летния, така и в зимния сезон. По данни на ресорното министерство до началото на октомври българските граждани, посетили туристически дестинации в страната, са били 1 млн...

публикувано на 17.10.25 в 09:10

От Родопите до Стара планина – конният туризъм е скритото богатство на България

Конните преходи са нестандартен начин човек да опознае България. Маршрутите често преминават през места, недостъпни за масовия турист и са наситени с приключения и културни преживявания. Седмица на кон у нас струва между 1200 и 1500 евро – с..

публикувано на 06.10.25 в 10:35