Директорът на Софийската филхармония Найден Тодоров се завърна от Истанбул, където дирижира концерт на филхармоничния оркестър „Борусан“ със солист виртуозната цигуларка Мидори.
„Много съм щастлив от личния контакт с Мидори и за това, че тя обеща да дойде в София и да свири със Софийската филхармония, която пък заслужава да работи с най-големите“, разказва Найден Тодоров в интервю за Радио България. „Навсякъде аз уча от обстановката на място и после се опитвам да го приложа у нас – допълва той. – Хубавото в изкуството е, че никога няма горна граница, винаги нещо може да се направи по-добре”.
Концертът в Истанбул е бил предаван на живо по радио, телевизия и онлайн, но без публика в залата. Интересното е, че след излъчването, събитието е изчезнало от интернет пространството. „Може би това е част от имиджа, който се създава за оркестъра – за да може хората да знаят, че когато този оркестър има концерт, това е специален момент, който няма как да бъде повторен“, коментира Найден Тодоров.
Той е възхитен от дисциплината на музикантите в отношенията им един към друг, както и към самия него.
„В момента, в който доближих диригентския пулт, в оркестъра настана тишина. Това малко ме смути, защото не съм свикнал на такава стриктна дисциплина – разказва Тодоров. – От първия момент на нашата среща музикантите реагираха към мен с едно силно уважение и това не е уважение към Найден Тодоров, а уважение към позицията на диригента".
Уважението към диригента е нещо, което ние, в България, още дълго можем да учим, смята Найден Тодоров: "Нашите музиканти са изключително талантливи, което не е задължително да бъде споменавано само в положителен смисъл. Защото, бидейки изключително талантливи музиканти, те имат мнение по всеки един въпрос и много често си позволяват да апострофират диригента – нещо, което навсякъде по света е абсурд. Аз съм щастлив, че работя с оркестър, който има някакво отношение към позицията на диригента. Дори, когато той не е харесван, това не се показва, докато не мине концерта“.
По думите на Найден Тодоров, добрият резултат идва само, когато талантът е съчетан с дисциплина.
„Когато има хора, които носят таланта, знаят как и искат да направят нещата, дисциплинирани са в процеса на създаване, тогава се получава… Примери са Берлинската филхармония, Виенската филхармония, Нюйоркската филхармония, категоричен е ръководителят на българските филхармоници и обобщава: Аз имам много високо мнение за Софийската филхармония, но, в същото време, си давам сметка, че един оркестър, една институция, няма как да бъде изолирана от обществото, в което живеем. Самата Софийска филхармония е едно малко огледало на нашето общество. Надявам се, че това огледало е позитивно.“
Снимки: БГНЕС и БулфотоDe Là Trâp – това звучно име привлече вниманието на феновете на хип-хоп културата и у нас през настоящата година. Само за два месеца съвместният проект "333" с хитовия рапър 100 кила събира близо 1 милион гледания в една от мрежите за видео..
Макар и дошли с призванието да въздигнат нашия свят, избраните не само следвали предначертания им път, но и рискували да не разкрият докрай себе си заради святия за тях дълг към Отечеството. Сред тези възрожденски българи бил Христо Цокев, останал..
"Аз съм българче. Обичам наште планини зелени, българин да се наричам – първа радост е за мене" - гордо пише в Следосвобожденска България Патриархът на българската литература Иван Вазов. Днес, век по-късно, едно младо момиче, второ поколение българка..