Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Как новите условия променят нагласите в туризма?

Снимка: Венета Николова

Нищо след белязаната от глобалната пандемия 2020 година няма да е същото! Това се отнася с пълна сила за туристическата индустрия - секторът, който най-силно пострада от лавинообразното разпространение на заразата. Кризата и последвалите локдауни предизвикаха небивал срив и в българския туризъм, осигуряващ 12% от БВП на страната и разчитащ най-вече на приходи от чуждестранните туристи.

В цифрово изражения нещата стоят така – 96 % по-малко чужди гости в месеците от април до юни, с леко оживление през есента, когато НСИ отчете 70 % спад спрямо същия период на предходните години. А какво да кажем за почти замрелия изходен туризъм и хилядите отменени пътувания на българите по света ? Последиците се очертаха още в началото на лятото - драматично свиване на приходите от международни пътувания, празни хотелски вериги и ресторанти, пустеещи курорти, туроператори и крупни инвеститори пред фалит. 

Годината на коронавируса се оказа далеч по-благосклонна към малките семейни хотели в отдалечените морски и планински селища, както и към алтернативния туризъм. От началото на пандемията спадът във вътрешния туризъм е едва 27 на сто. Заразата и ограничените възможности за задгранични пътувания се превърнаха в повод българите да преоткрият страната си, нейната природа, история и култура. Пред ол инклузива на презастроените комплекси, те предпочетоха да се усамотят сред природата на палатка или в малък семеен хотел, за да спортуват на чист въздух, да посещават етнографски селища и да се наслаждават на домашна кухня.

През миналото лято къмпингите на южното ни Черноморие и морските градчета като Созопол и Синеморец отчетоха рекорден ръст на български летовници. Стигна се дотам, че в разгара на сезона беше почти невъзможно да намериш свободно място в хотел или на паркинг. Изводът е, че малкият бизнес се справи с предизвикателството Covid-19, като прояви иновативност и гъвкавост при осигуряване на безопасна среда и разнообразни атракции. А фирми, които от години организират алтернативен туризъм, дори се похвалиха с ръст в оборота. През това време гигантските комплекси на ол инклузив пустееха, а собствениците им се жалваха, че ще банкрутират. 


2020 година ще бъде запомнена и с още едно явление – кошмарните задръствания по границите. Заразата не успя да откаже десетки хиляди нашенски ентусиасти от пътешествия до съседните държави, най-вече до Северна Гърция. Само че затегнатите мерки, покрай разпространението на Covid-19, предизвикаха безпрецедентни автомобилни колони на границата, стигащи до 15 км. в непоносимите летни жеги.

Въпреки това мнозина открито заявиха, че са предпочели гръцкото море в знак на протест срещу неуредиците и презастрояването на родното Черноморие. „Избираме природата пред бетона и корупцията“ - беше посланието им.

Но може би нещата са на път да се променят. Защото пандемията изправи индустрията на кръстопът, поставяйки под въпрос концепцията за свръхзастрояването и масовия туризъм, залагащ на ол инклузива и ниските цени.

По всичко личи, че бъдещето е на пътешествията до близки и безопасни дестинации, на екскурзиите сред природата, на вело преходите, почивките на село в семейни хотели или на къмпинг, на устойчивия, интелигентен туризъм за сметка на масовия туризъм, свръхконсуматорството и унищожението на природните ресурси. Вероятно 2021 ще ускори тази тенденция. 

Снимки: Венета Николова, БНР-Бургас

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Снимка: Youtube / World Buzz Channel

Японска телевизия популяризира България като туристическа дестинция

Японската телевизия Fuji TV засне епизоди, с които представя България пред японското общество. Снимачният процес е осъществен в сътрудничество с българското посолство в Токио, съобщиха от дипломатическото ни представителство...

публикувано на 09.04.24 в 11:26

Google актуализира функцията си за навигация с нови снимки от нашата страна

Колите на Google Street View отново ще прекосят България тази година. През следващите месеци те ще посетят над 25 града, сред които Смолян, Златоград, Исперих, Кърджали и Перник. Целта, освен да се актуализират изображенията на градовете и пътищата,..

публикувано на 06.04.24 в 09:10

Пътувай емоционално – туризмът като автентично преживяване и уединение с природата

Свръх туризмът, причинен от невиждания бум на пътуванията след края на епидемията е причина хората да търсят алтернатива на общоприетите представи за почивка. Особено сред по-младите поколения има пресищане от стандартните екскурзии до известни..

публикувано на 04.04.24 в 10:10