Градска художествена галерия на Пловдив включва пет експозиционни къщи, разположени на различни места в Стария град. Най-старата и голяма сред тях е сградата на някогашната Областна девическа гимназия на ул. Съборна, която съхранява т.нар. Постоянна експозиция на галерията. Проектирана е през 1881 г. от прочутия чешки архитект Йосиф Шнитер, който участва в Руско-турската война през 1877-1878 година, след която се установява в Пловдив. От 1886 г. той заема длъжността на градски инженер, като остава на този пост до смъртта си през 1914.
“Това е човекът, който най-много е допринесъл за облика на Пловдив днес”- казва настоящият директор на Художествената галерия Красимир Линков. Преди четири години по решение на Общинския съвет започва най-голямата и мащабна реставрация на сградата. Проектът е възложен на архитектите Петко Костадинов и Иван Костадинов, а от общинския бюджет са заделени близо 1 382 000 лв.. Допълнително 500 000 лв. са отделени за цялостното преустройство на дворното пространство около самата къща, към която е присъединен друг общински имот, с което за първи път се осигурява и автомобилен достъп до мястото, обяснява архитект Петко Костадинов пред БНР. Лично той работи по проекта за реновиране на мястото от 2014 г. и днес признава, че това е била най-трудната за техническо изпълнение професионална задача в 45-годишната му практика на архитект. “Това е едно велико строително произведение на 140 години, създадено от голям архитект и нашата основна задача беше в максимална степен да запазим автентичността й с всички детайли”- казва арх. Костадинов.
Истинско предизвикателство за екипа му е било дворното място, което е изцяло ново като решение. То е изградено така, че да се превърне във фон, който разкрива в максимална степен прелестта на сградата. “Пространството е един площад, на който вече се събират много млади хора и вярвам, че ще стане притегателно място за Пловдив”, казва архитектът.
Другото достойнство на проекта е, че след обновяването на сградата изложбеното пространство на галерията се е удвоило.
От днес в просторните зали са изложени в пълния си блясък 300-те произведения от постоянната колекция на галерията. Те представят най-доброто от българското изобразително изкуство от епохата на Възраждането до наши дни.
За най-малките е обособена специална зала на първия етаж, в която ще се организират образователни занимания в областта на изобразителното изкуство. Изграден е и достъп за хора с увреждания, което в Стария град все още е изключение, а не практика.
Новост е и изготвеният видео-пътеводител, който ще показва на посетители различни произведения на представените художници, които се намират в други галерии из страната, включително и на други места в Пловдив. “Така ще разширим погледа не само върху отделните художници и изобразителното изкуството като цяло, но върху мястото на българското изкуство в Европа”- казва Красимир Линков. Следващата стъпка е да бъдат показани тенденциите в България през годините и те да бъдат съпоставени със събитията по същото време в Европа.
“На фона на всичко това много по-ясно може да се отчете какъв е българският принос в световното изобразително изкуство”- уточнява директорът на Градската художествена галерия в Пловдив. И с гордост казва, че от днес отваря отново врати една съвременна галерия, която отговаря на всички съвременни стандарти.
Текст: Весела Кръстева /по репортаж на Веселина Пеева, БНР-Пловдив/
Снимки: Градска Художествена Галерия - Пловдив, БГНЕС
Късометражният филм "Човекът, който не можеше повече да мълчи" – копродукция между Хърватия, Франция, България и Словения, и "Стажантът" с участието на актрисата Мария Бакалова са продукциите с българско участие, включени в надпреварата за..
Петима автори и четирима преводачи ще са резиденти на Къщата за литература и превод през 2025 г. Писателите ще работят върху свои проекти, а преводачите ще търсят нови български автори и заглавия за превод, които да предложат на подходящи..
В Българския културен институт в Берлин (Leipziger Str. 114 – 115, 10117 Berlin) тази вечер от 19.00 ч. се открива изложбата "Полет" на художника Маргарит Цанев – Марго (1944-1969). Рисунките са собственост на семейството на автора, а акварелите..
Абстрактно, безпредметно, геометрично – това е цяла една смислово-градивна концепция, върху която стъпва изкуството на XXвек . Водещата и свързваща идея..